Kallt vatten eller varmvatten från kranen

Ingen fråga är en dum fråga sägs det men denna är nog på gränsen...

När jag värmer lakvatten använder jag alltid kallvatten ur kranen i tron på att det är det renaste vattnet. Har blivit lärd att varmvatten ej är bra. Inte bra att göra pulvermos med hett kranvatten etc...

Fråga: När ni värmer lakvatten, startar ni då med kallt eller varmt vatten?? Kan jag köra varmvatten och på det sättet spara en massa tid eller innehåller varmvatten ev. mojs jag ej vill ha i vörten.

Sv: Kallt vatten eller varmvatten från kranen

Den här diskussionen kan vi ha en stund.. smile

Jo: det finns två skolor. Den ena anser att det är skitbra att behöva stå en timma extra och vänta på uppvärmningen samt att den extra kopparn som avges av de varma rören och kärlen är bara bra för jästen.
Den andra skolan anser att gamla varmvattenberedare kan ha massa räligt i sig.

Jag har en vedpanna och kan trixa lite med inställningarna, vilket innebär att jag kan få ut 80-gradigt vatten direkt ur en kran i källaren. Krantemp och inmäsktemp är ju densamma. Självklart använder jag varmvattnet.

3 Senast ändrad av svensson.lu (2014-08-16 09:14:53)

Missade först ironin i den första gruppen wink men jag värmer också på. Fjärrvärme är billigare än el+tid och jag sover gott om natten. Lägger häller pengarna på Kravodlat.
Edit: menade dock att jag använder redan uppvärmt vatten. Det blev nog lite öl i går för en gångs skull wink

Varmvatten är inte klassat som livsmedel som kallvatten är och det kan innehålla allt möjligt dumt. Alla som öppnat en varmvattenberedare vet hur den ser ut innuti. Men du kan ju alltid göra ett smaktest, tappa upp ett glas kallt och ett varmt, ställ i kylen så det har samma temp, provsmaka. Ännu hellre kan du skicka iväg vattnet på gratis analys via nätet. Finns firmor som säljer vattenrenare som skickar provrör och frankerat kuvert och analyserar ditt vatten gratis.
Men det sagt så kokar du vattnet ordentligt så några bakterier finns där inte. Tungmetaller kanske, men inte bakterier.

Jag BIABbrygger och tar så varmt vatten jag kan ur kranen, sen så i med malten och så värms det upp till 66 grader eller vad inmäsktempen ska vara.
Salle

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … ten#p31592

Tackar för svar. Ska absolut göra smaktest med båda och om varmvattnet smakar ok när det kallnat kommer jag prova med det imorgon när jag brygger.

Du kan alltid fylla på med kallvatten och stoppa i sprial"kylaren" och dra varmvatten genom den.. Eller som jag har provat
och köra genom plattvärmeväxlaren (för högre utbyte), det funkar kanon.. Då får man det bästa av två världar wink

Det där med hur mycket skit som blir kvar i en varmvattenberedare visar egentligen inte att varmvattnet skulle vara sämre. Även kallvattenledningar blir med tiden nästan täta av avlagringar. Anledningen till att man inte klassar varmvattnet som livsmedel är att en del ämnen och då främst metaller löses i det varma vattnet, medans det fäller ut i kallt vatten: mer skit i kallvattenledningar än i varmvattenledningar alltså. Ju mer skit i ledningarna desto mindre skit i dig. Jag använder dock varmvattnet ibland för att spara tid då jag inte nojar så mycket runt det där.

Gammal dricksvattenledning (kallvatten):   http://www.euroservice.se/igensatta_r%F6rsystem.jpg

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se