Super Agata kapsyleraren

Tjenare! Har eran agat kapsylerare och har fundering ang hur hårt man ska trycka egentligen.
Det tar alltid 3-4 månader för mina öl att bli kolsyrade, har diskuterat ämnet och felsökt så gott det går, har testat flaskjäst +7 gram socker och fortfarande samma långsamma kolsyresättning.. Det enda som finns kvar är att det kan vara "pyspunka" på mina flaskor, alltså att kapsylerna släpper ut lite lite luft och därigenom så tar kolsyresättningen en sån jäkla tid.
Det kan vara så att jag inte pressar nog hårt när jag kapsylerar, jag är rädd för att flaskorna ska spricka eller liknande. Det ska inte klicka eller nåt när kapsylen är helt på?

Jag pressar, vrider flaskan ett kvarts varv o pressar igen.

Sv: Super Agata kapsyleraren

Om det är pyspunka så borde det aldrig bli kolsyrat eftersom det då inte kan bli något tryck i flaskan.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av rockdemon (2014-08-21 06:52:07)

Chubb skrev:

Om det är pyspunka så borde det aldrig bli kolsyrat eftersom det då inte kan bli något tryck i flaskan.

Varken jag eller nån annan kan komma på någon annan anledning till varför det alltid tar 3+ månader för mina öl att bli kolsyrade... Jag använder både flaskjäst och 7 gram socker per liter.

Hursomhelst insåg jag att det inte var super agatan jag hade utan bänkkapsyleringsmaskinen från malt magnus, Flaskade en batch igår och provade att ta i lite mer när jag kapsylerade, då gick skiten sönder... nu måste jag köpa en ny kapsylerare. Ska kolla med humle om den där super agatan också har en massa plastelände i som kan gå sönder

Hur kallt står flaskorna? Om du har dem i en källare på 8 grader kan det ju ta evigheter... Kallkraschande kan ju också få jästen att somna in ordentligt. Har aldrig använt extra flaskjäst och det har aldrig tagit mer än 3 veckor att få kolsyra annat än den gången jag förvarade dem i jordkällaren (ca 8 grader).