Tips på hur man tappar upp FG prov

Hej!

Jag har nu jäst mitt första öl och sk äntligen tappa upp det på flaska. Totalt fyra gånger har jag gläntat på locket till hinken och på olika sätt försökt på upp ett till ett prov. The thief gick i botten utan att det blev tillräckigt mycket öl i för att kunna mäta. Slev kändes inget vidare, blev paltigt och mycket spill. Auto-sifonen funkade bäst men man hade egentligen en hand för lite för att det skulle funka bra och ena gången välte jag mätglaset.

Funderar på om jag ska montera en tappkran på jäshinken till nästa gång. Är det en bra ide? Eller har ni bättre förslag. Det finns säkert ett busenkelt tipps på att göra detta på ett bra sätt.

Nybörjare på öl. Bryggning alltså. Erfaren drickare...

Sv: Tips på hur man tappar upp FG prov

tappkran på jäshinken! det är supersmidigt.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Desinficerad soppslev eller decilitermått? Funkar för mig... Det är öl, inte ett öppet sår på en infektionsklinik.

Får du inte med jäst när du slevar? Eller mäter man inte förräns den sjunkit?

Och om man använder kran. Måste man göra rent efteråt eller är det lugnt ändå? Lite nojjig över det här med renligheten kanske. Men man vill ju inte att det ska bli förstört heller...

jag brukar ta att sprut med starsanflaskan upp i kranen innan jag tappar på fat/flaska. mer rengörning än så behövs inte.
sen skall man väl inte springa och ta SG prover hela tiden iosf. ta ett prov efter två veckor på en ale och tre veckor på en lager, ta ett till prov dagen eller två dagar efter så ser du ifall jäsningen avstannat.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Nej jag tar inget SG prov innan jäsningen är klar.
Jag använder inte SG för att styra jäsningen, det tar jag på bubblandet istället. Kanske när jag jäser lager för accelererad fermentering, annars är det bara onödigt att öppna och mäta.

Runkmetoden med yttterdelen till en autosiphon är rätt effektiv.