Bryggverk

Hej jag försöker att bygga ett bryggverk med lite automatik och minimal arbetsinsats. Ju mer jag läser här ju mer rådvill blir jag eller är jag dum i huvudet. Jag har 3 st 40 liter kastruller med 2kW värmare i botten. Jag har PIDDAR, plattvärmeväxlare, kylspiral, pumpar, falskbottnar, elventiler och slangar. Är det något som kan göra en skiss om vad som är best?

Sv: Bryggverk

Close to perfection wink

https://farm3.staticflickr.com/2915/13889423094_e3f2ed8489_c.jpg

Skämt o sido, iom att du skaffat all utrustning måste du ju haft en grundtanke om vad du vill bygga?
Har du värmare i alla kärlen eller bara ett och hur ser den/de i så fall ut?
Vad har du för tillgång till el, 3-fas?

Utöver vad jag nämnt så har jag filter, ekfat. CO2 flaska och corneliusfat har även tillgång till ett klimatskåp. Utrustningen har jag införskaffat under någar år. Jag har 3 st  2kW runda värmare som är ämnade för 220V. Jag är dålig på ritningsläsning, men jag förståren del. Med all urustning jag har vill jag naturligrtvis brygga ett gott öl. Med klimatsåpet går det även att brygga ett underjäst öl

Ahhh jag kopplade inte att det var du med styrningstråden.
Gå in på home brew talks forum och läs igenom folks byggtrådar för inspiration.
2kw är föresten inte mycket effekt att koka några större volymer med.

Jag har läst mycket, kanske för mycket. 2 kW är lite i underkant men har man bara 220V till förfogande så finns i regel inget val. Det tar lite längre tid bara att få 30 liter i kokning och den toden tar jag med mikg

Angående detta eminenta flödesschema.

Har du "svensson.lu" någon kompletterande dokumentation att delge kring detta. Jag hade velat se separata scheman för de olika faserna hur flödena går genom trevägsventilerna.

-Inmäskning
-Mäskning
-Lakning
-Kok (cirkuleras koket genom värmeväxlaren för att sterilisera densamma?)
-Kylning

Det som förvirrar mig mest är egentligen värmeväxlaren, pumpas verkligen HLT vattnet genom den medan mäskningen pågår?

Kanske är det jag som bara är trög men jag får inte ihop det helt. Har du möjligen tips på någon länk som förklarar pedagogiskt så man kan fördjupa sig mera?

//JN

svensson.lu skrev:

Close to perfection wink

https://farm3.staticflickr.com/2915/138 … 8489_c.jpg

Skämt o sido, iom att du skaffat all utrustning måste du ju haft en grundtanke om vad du vill bygga?
Har du värmare i alla kärlen eller bara ett och hur ser den/de i så fall ut?
Vad har du för tillgång till el, 3-fas?

Jag har tyvärr inget bra schema just nu, men jag kan ju uppdatera min utrustningsttråd när jag har ritat ett.
Jag har iaf lite olika steg: fyllning, mäskning, lakning, kok, whirlpool, kylning.
Och precis som du skriver recirulerar jag mitt vatten genom plattvärmeväxlaren under hela uppvärmningstiden och under mäskningen. Detta gör jag för att decinficera den. Det är ju inte kokande vatten, men däremot varmt vatten under lång tid. Efter koket pumpar jag vörten från kokkärlet och direkt tillbaka igen för whirlpool. När jag sedan ska kyla kopplar jag om inflödet till vattenpumpen istället och kör den igenom den nu decinficerade plattvärmeväxlaren ner i jästanken.
Det kommer en mer ingående förklaring längre fram, men jag har ingen möjlighet att rita just nu.

8 Senast ändrad av svensson.lu (2014-08-27 07:38:10)

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=60057#p60057
Nu har jag en beskrivning