Att brygga en körsbärs lambic?

Hej!

Man använder surkörsbär till en körsbärs lambic, men var tusan hittar man dessa?

Där jag tittat så har det bara sålts vanliga bigarråer som är söta. I sig har jag bara tittat i mataffärer.

Men finns det någonstans i Sverige där det faktiskt säljs surkörsbär? Jag bor i Sthlm så det borde ju finnas något fruktstånd som säljer surakörsbär, men var i så fall? Någon som vet?

Tacksam för svar!

Sv: Att brygga en körsbärs lambic?

Har också letat men ej hittat, i Örebro dock.
Men hittade surkörsbärskompott på City Gross.

Har ej testat att tillsätta det i öl men smaksatte en snapps som blev ganska sur. Så det skulle kanske fungera.

Många kompotter och sylter innehåller konserveringsmedel och eller citric acid för att hålla länge, det är nog inte så bra för jästen.

Frysta polska surkörsbär fanns ett tag på ICA Maxi i Mölndal, tyvärr var de kärnfria men det blev ganska bra kriek av det ändå.

Surkörsbär är inte jättevanligt i Sverige, men här och där kan man hitta ett träd. Det är nog ganska ovanligt hos frukthandlare. En sort är klarbär som ska ge bra smak men som namnet anger inte så mycket färg. En variant är att blanda klarbär med bigarråer.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nu är jag inte någon expert på surkörsbär men enligt vad jag hittat så finns det olika sorter/varianter varav en är så kallad Skuggmorell.
Och det är en rätt vanlig sort som odlas och finns att få tag på.
Har tidigare haft just Skuggmorell på tomten och de var rejält syrliga om man plockade dem för tidigt.
Först på senhösten så blev de sötare.

I varje fall så bör det vara bättre än bigarråer som är väldigt söta.

Har för mig att maraschino görs på nån sorts skuggmoreller så det borde väl vara ett ypperligt val.
Jag har bara bryggt en öl med surkörsbär, men den blev på tok för sur för mina smaklökar. Jag antar att man som Kenneth skrev lite om, tar mogna bär för deras smak och kanske inte för att de just är sura.