1 Senast ändrad av peterc (2006-09-12 21:54:25)

tror ni det här receptet funkar?

25L bryggd

münchnermalt (Viking) 5kg
crystal malt (Thomas Fawcett) 250g

50g Amarillo humlepellets 7.4% alfasyra 60min
30g Amarillo humlepellets 7.4% alfasyra 30min
20g Amarillo humlepellets 7.4% alfasyra 15min
20g East Kent Goldings humlekottar 5.6% alfasyra 5min
17g East Kent Goldings humlekottar 5.6% alfasyra torr

Ringwood Ale jäst (Brewer's Choice 1187 Activator)      har ca18grader i källaren

efter att ha läst lite i forumet och på div länkar så tåtade jag ihop en öl till julsillen o nubben
jag är mycket grön på ölfronten så tyck till om mitt påhitt

ville testa en snikvariant som start så münchnermalten,Amarillo humlepellets, är från humles realista

Sv: tror ni det här receptet funkar?

är det ingen som har åsikter här eller är alla upptagna med vörtkokning?

Vet inte vad ditt mål var (själv brukar jag ha en smakidé i huvudet när jag hittar på något), men rent spontant tycker jag det ser otroligt beskt ut när jag gjorde en snabbräkning!

Fast det beror på vad du har tänkt dig med restsötman etc. Vissa gillar ju beska öl. Men ändå är beskan riktigt hög, är det medvetet?

/Fredrik

Själv brukar jag räkna fram två kontroll parametrar för beskan vid receptdesignen, dels beska i förhållande till restextrakt och i förhållande till uppskattad restsötma. Sen använda jag den kvoten som en uppskattning av hur beska balansen blir. Jag tror att en väldigt söt öl man kan köra i mer beska i än en torr öl och ändå ha balans.

/Fredrik

tänkte typ att till fet julmat behövs ganska mycket bäska
och jag tänkte nog försöka få den så torr det går
men runt 70 IBU blir ganska mycket

Det är ju som sagt en smaksak... kombinationen hög beska och låg sötma är kanske inte riktigt i min personliga smak bara.

Jag har inte gjort någon dylik öl själv men en del recept på riktig beska öl jag sett har samtidigt till synes också en stor motbalans i sötma och fyllighet.

Fast din restsötma framgick inte. Det torde bero dels på OG/FG samt utjäsningen... hur mycket jäst/syre etc du har.

Hör gärna av dig med omdömde om smakresultateteu om du kör på den höga beskan.

/Fredrik