Koldioxid, kolsyra

Detta har jag funderat väldigt länge nu.
Varför heter det kolsyresläckare? Är det vatten i eller?
Jag stör mig på att det hela tiden blandas ihop. Likaså kolsyretub och kolsyrepatron som inte innehåller kolsyra.

Sv: Koldioxid, kolsyra

det är inget vatten i kolsyresläckare, kolsyran trycker undan syret i luften vid en brand och på så sätt släcker elden, den är bra om man inte vill förstöra onödigt mycket elektronik vid elektronikbrand, ta ett serverskåp tex vad skulle du vilja släcka en liten begynnande brand med, vatten? tror inte det, pulver?, lägger sig överallt, skum? kladdar och förstör.

Sv: Koldioxid, kolsyra

Han menar att det är 100% koldioxid i släckaren. Kolsyra är en helt annan molekyl som bildas när koldioxid reagerar  med vatten. Det är det som slarvet med begrepp gäller. Finns inte en molekyl kolsyra i släckaren om den fyllts på korrekt.
/CalleT

Sv: Koldioxid, kolsyra

Läste en gammal bok för många år sen och kommer ihåg att där användes begreppet kolsyra till allt som hade med koldioxid att göra. Kanske nåt som följt med från förr? Sen är det väl lättare att säga kolsyra och dom flesta vet vad det handlar om då och inte blandas ihop med koloxid.

5 Senast ändrad av megen (2014-07-31 23:21:22)

Sv: Koldioxid, kolsyra

vetikatten skrev:

Läste en gammal bok för många år sen och kommer ihåg att där användes begreppet kolsyra till allt som hade med koldioxid att göra. Kanske nåt som följt med från förr? Sen är det väl lättare att säga kolsyra och dom flesta vet vad det handlar om då och inte blandas ihop med koloxid.

Lättare?
Det blir svårare och mer obegripligt när man slarvar med begreppen. Det blir svårt att veta vad som är vad.
Kolsyra är en förening mellan koldioxid och vatten som bildas under tryck och frigörs när trycket lättar, därav bubblorna. Det låg ironi i det jag skrev angående vatten i "kolsyresläckare".

6 Senast ändrad av vetikatten (2014-08-01 10:05:22)

Sv: Koldioxid, kolsyra

Jo jag håller med dig megen. Och finns nog många fler felaktiga begrepp där ute som lever kvar från förr.

Som ett exempel hur jag menade innan. Varför heter det hjorthornssalt idag, köper folk om det stod ammoniumvätekarbonat på påsen, eller kolsyrad ammoniak smile

Själv stör jag mig på folk som envisas med engelska namnet på salter och gaser när det svenska blir enklare big_smile

Sv: Koldioxid, kolsyra

Är det inte så att koldioxiden reagerar med luften och bildar kolsyreis därav namnet kolsyresläckare? Är en helt vild gissning wink

Sv: Koldioxid, kolsyra

Då skulle det vara fukten i luften som bildar kolsyran.
CO2 + H2O = H2CO3
Men jag tror att is inte kan hålla gasen i lösning då det bildas en kristallstruktur. Kanske en riktig kemist eller fysiker kan förklara.

Sv: Koldioxid, kolsyra

det är sant... Tänkte mig inte riktigt för, nä antagligen så är det ett gammalt begrepp som har hängt kvar. Och efter att ha studerat ett antal videor på koldioxidsläckare i action så är det en "dimma" av koldioxid och inte någon snö som sprutar ur släckaren.