1 Senast ändrad av musky (2014-07-28 19:34:18)

Satans ipa!

Har bryggt en del öl nu och nu tänkte jag knåpa ihop mitt första recept och behöver lite feedback smile

Jag brygger väldigt low tech, alltså hink i hink lakning och mäskar i en 24l cooler, kokar i en patina 24l

2,6 kg pale ale malt
0,3 kg cara hell
0,2 kg cara pils
0,1 kg münchener

Mäska i 8 l vatten i 65C i en timme
Laka till 16 liter

Koka 1 timme
60 min 14 g northern brewer
10 min 8 g mosaic
5 min 8 g summit
0 min 22g mosaic
0 min 22g Summit

Sen kör jag med standard safe ale 05

Jäser det i 1 vecka och lagrar ca 4-6 veckor

Är ute efter en rödaktig ipa med bra humle doft men inte så mycket bitterhet och siktar på mellan 5,5-6% alkohol
Og bör väll vara  runt 1050-1060 fg ska vara 1010.

Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Satans ipa!

15% karamellmalt tycker jag är för mycket i en IPA. Det kommer maskera humlesmak och kanske aromen med. Finns heller ingen anledning till att lagra en ipa i 6 veckor, den är bäst när den är som färskast! Sen går det bara utför i min mening. Jag tycker du ska torrhumla, du skriver att du vill ha "bra humledoft" och det tycker jag i princip kräver torrhumling!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag tycker också att du ska dra ner på cara/crystal.
40g 0min till 16L ger nog tillräckligt med hop-bang, men. Frågan är om du vill ha Summit i den? smile
Om du gillar Summit tycker jag du ska köra på ditt recept.

Hur kyler du? Jag tycker att 0min-givan ger lite mer bitterhet och mindre arom om du inte kyler det hela väldigt snabbt. Om du inte har effektiv kylning har jag för mig att folk brukar tipsa om en hopstand då du kylt vörten en stund.

+1 på torrhumling dessutom.

Tack för svaren!
Jag ska nog absolut torrhumla, helt glömt bort det!
Jag använder summit dels för att doften är riktigt nice och för att jag har det kvar i frysen, det här receptet är baserat på vad jag har hemma tongue
Jag kyler med en kylspiral så det går väll på runt 10-15 min