Häll vs induktion

Jag har en spis med keramik häll. Den största zonen ligger på 2.3 kW. Men har tankarna på Kjells induktion på 2 kW.
Kommer det bli en märkbar skillnad?

Har tidigare skrivit en tråd där jag undrar om humlegårdens doppvärmare.

Men ekonomin instämmer inte riktigt nu på sommaren.

Så jag är i tankarna på att skaffa en induktionshäll och använda min grilltändare på 835 watt.
Kommer denna setupen göra så att det kommer upp i kok fortare på 30 liters patina gryta?

Och kommer jag kunna hålla ett bra rullande kok med bara induktionshällen?
Med min nuvarande keramikhäll på 2.3 kW håller den inte ett rullande kok så länge jag inte har ett lock på glänt.

Tacksam för svar!

Sv: Häll vs induktion

Du kommer kunna ha bra rull med induktion + 835w, inte enbart 2k Kjelle på 25-30l. Det kommer sjuda som bäst med enbart plattan och isolerad kastrull.
Induktion gör att din kastrullbotten blir elementet medan en spishäll värmer kastrullen utifrån som sen värmer vattnet. Induktion är alltså mer effektivt. Hur stor skillnad det blir i verkligheten kan jag inte svara på. Två andra fördelar med induktion är att du kan flytta plattan dit du vill och att den svarar direkt, dvs börjar du få överkok och stänger av så dör värmen på sekunden. Jag har kört många kok med Kjell-plattan och tycker den fungerar mycket bra för det priset.

Och så fins det överhettningsskydd i glashällen som gör att du får betydligt sämre effekt efter ett tag.
Induktion är ett lätt val!

Tack så mycket för svar!
Jag inhandlade n Kjell platta tidigare idag!
Ska testköra den imorgon, då det blir apa eller ipa. Har inte bestämt mig.

Köpte marris Otter, cara pils och crystal 60. Men har i te bestämt mig ännu.

Har ni några tips? 20 liter färdig öl vill jag åstadkomma.

Testat kjellplattan med 2 grilltändare på 1325 watt. Sammanlagt 3325 watt. Kom upp i kok på 25 min på 26 liter. En markant skillnad från förut.

Personligen skulle jag aldrig köra grilltändare, dom är inte gjorda för att användas i kokande vätska. Vem vet vad dom släpper iväg för otrevligheter under koket?

Jag har inga problem med en kjelle-induktionsplatta, 36 liters kastrull som är isolerad om jag kör med locket halvt på. Får ordentligt rullande kok och inga problem att göra 20 liters satser.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/