Börjar bygga egen anläggning

Ja det är dax att börja bygga en egen anläggning.

Vill börja med att publicera bilder på det jag fått av Ola Boströms Brunnsborrning som skall användas till blivande bryggeri.

En trevlig PUMP !
http://s26.postimg.org/4cf0tjnux/IMAG0076.jpg

Sen en KYLSPIRAN som behöver rengöras...
Kolla på glasspaketet brevid så ser ni storleken, den är i koppar.
http://s26.postimg.org/pnckxt5zd/IMAG0077.jpg

Bilder på första grytan kommer, en 100liters varmvattenberedare

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Börjar bygga egen anläggning

Har bestämt mig att kapa isär varmvattenberedaren i två delar så den kommer rymma ca 45liter vardera, en som HLT en som MLT !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Oj du, den där spiralen ser ut som ett heltidsjobb att få ren. Jag har en liknande i min HLT, men den var som tur var ny wink

svensson.lu skrev:

Oj du, den där spiralen ser ut som ett heltidsjobb att få ren. Jag har en liknande i min HLT, men den var som tur var ny wink

Japp ska lägga den i citron syra över helgen så kommer den vara ren sedan :-)

Läst mycket om ditt bryggeri och sitter och klurar på liknande lösningar :-)

5 Senast ändrad av TobiasKuru (2014-07-23 18:25:55)

Skaffade in två nya kopplingar till kommande grytorna :-)
http://s26.postimg.org/8ruqe3j49/IMAG0078.jpg

Tänkte köra två grytor.

Ska ha en för RIMS variant där jag mäskar & lakar och en för kokning sedan kyla och skicka ner i jäshinkar.

granskat många sidor men svensson.Lu har en setup jag gillar, äldre setupen :-)

7 Senast ändrad av svensson.lu (2014-07-26 01:02:25)

Tackar! Jag vet inte om det var RIMS setupen du menade, men den gav jag upp efter att jag brände värmeplattan. Själva konceptet i sig är bra, men man behöver något bättre än en kokplatta från Rusta. Det går faktiskt väldigt bra med bara en ställbar induktionsplatta utan någon extra kontroll. Genom att justera effektpådraget så kan man reglera temperaturen ganska väl utan alltför mycket övervakning. Fast det är kanske svårt att applicera detta på en varmvattenberedare.

Jag kommer köra på den inbyggda värme elektroden som går att ställa upp massor + samt att jag fått två extra sensorer som kan styra elementet efter temperaturen.
Skönt med en firma som sponsrar med delar dom skänker mig delar från kunder som bytt till bergvärme, sakerna är i toppskick men har sedan offrats till skroten , kravet var att han får ÖL av mig när jag kommer igång.

En fråga till er som är mer tekniska äm mig.

Jag behöver er hjälp, har fått en Thermomax - SM QUATTRO enhet med en sensor och behöver er hjälp för lite mer förklarning hur denna fungerar !
Jag är dålig som fan = 0 i tyska och översättnings programmen ger inte mycket.

SM QUATTRO M QUATTRO efterföljare THX DL netto € 699, - + moms framgångsrika fyrkanalig datalogger för temperatur och fuktighet inspelning med larmfunktion. Registreringsintervall var 15 min (Ingen reparationsutbyte om defekt !!!!)

det och lite mer hittade jag om denna maskin !

denna länk gav mig inte mycket info !

http://translate.googleusercontent.com/ ... XIo9r0qfSA

för avancerad eller vettig att använda ?