Fråga om vörtkylare - koppar spiral

Är det lämpligt att ha en kopparspiral inbyggd i kokkärlet som kylning ?

Tänkte det skulle vara smidigt i en större anläggning att ha en spiral som man ansluter på sidan med kylvatten som fungerar på samma sätt som en kylspiral men är permanent inbyggd !

När jag menar större anläggning så har jag två kärl numera som tillhör mitt bryggeri som rymmer 50liter vardera, en ska användas till kok och en till mäskning så jag tänkte att kokkärlet skall ha en inbyggd kylspiral !

bra eller anus ?

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Sv: Fråga om vörtkylare - koppar spiral

Det blir nog jobbigt att rengöra, sen vet i katten om man ska ha koppar i hela koktiden.
Jag skulle nog satsat på en PVV, vill du göra hopstands kan du ju återföra vörten till kokkärlet.

3 Senast ändrad av TobiasKuru (2014-07-19 10:34:45)

Sv: Fråga om vörtkylare - koppar spiral

Ale Bundy skrev:

Det blir nog jobbigt att rengöra, sen vet i katten om man ska ha koppar i hela koktiden.
Jag skulle nog satsat på en PVV, vill du göra hopstands kan du ju återföra vörten till kokkärlet.

Det lutar åt en PVV har fingranskat allt jag hittat nu senaste 2åren :-)

Ska se vad som kommer fram i form av PVV en rostfri eller koppar spelar ju ingen större roll .

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !