Optimalt mäskschema ?
Hej alla glada bryggare.
En fråga:
Om jag har all tid och ork i världen, hur ser då ett optimalt (för kvalitén) mäskschema ut
för en Pale Ale ?
/Erik Dybeus
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Optimalt mäskschema ?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej alla glada bryggare.
En fråga:
Om jag har all tid och ork i världen, hur ser då ett optimalt (för kvalitén) mäskschema ut
för en Pale Ale ?
/Erik Dybeus
Hej!
Jag misstänker att det finns lika många svar på den frågan som det finns definitioner på "optimal kvalité". Frågan är vad man prioriterar i kvalitetsbegreppet: Smak, arom, skum, klarhet eller kanske hållbarhet?
Sen torde det beror det på vilken teknik man har att tillgå. Stora bryggerier har ju helt andra förutsättningar, så det perfekta mäskschemat för en hembryggare kanske inte är samma som för stora bryggerier.
Kvalitet för en hembryggare är säkert heller inte samma sak som för kommersiella bryggerier, där hållbarhet och konsistens troligen är tunga faktorer.
/Fredrik
Tack för svaret.
Mitt val blir smak.
Säg att jag tänker använda Maris Otter pale ale malt (Thomas Fawcett)
och crystal malt (Thomas Fawcett).
Ett förslag på ett schema där man använder så många enzymer som möjligt.
/Erik Dybeus
Nu finns det många som är bättre på ölstilar som kan svara på det, men jag tycker ändå det känns som en rätt så komplicerad fråga när du efterfrågar ett "optimum".
När du vet hur man brygger den perfekta pale alen så får du gärna dela med dig av insikterna ![]()
Enklast möjliga utgångspunkt torde vara en enkel enstegs infusionsmäsk någonstans 65-70 C då pale ale malt ofta är rätt välmodifierad. Säg att du kör på 67 grader i 60 minuter och ser hur det blir med din utrustning och korrigerar efter det till nästa gång.
Sedan finns ju ändå val: olika mäsktjocklekar, mäsktider och exakta temperaturer etc.
Ju längre mäsktid desto lägre FG, sen påverkar även temperaturen. Vill man mäska längre kan man sänka mäsktempen också så att enzymerna inte förstörs så fort. Mäsktjockleken spelar också in.
Om du vill ha konkreta tips på pale ale recept så har shbf en trevlig databas.
http://www.shbf.se/Hembryggning/Receptdb.php
Skriv in klass english pale ale så för du upp några recept. Eftersom alla recept i databasen har fått medaljer så kan man väl utgå ifrån att de knappast är uppåt väggarna iallafall
Så det borde vara en bra utgångspunkt för vidare finlir. Sen vad som är optimalt vete tusan.
/Fredrik
Oj, vilken bra fråga! Tyvärr går den inte att besvara enkelt, det beror alltför mycket på vad du själv uppskattar i ölen, vad du utgår från för råvaror och vilka kriterier på "lyckad" mäskning du har.
Den möjligen oberoende faktorn är utbyte; det torde vara varje bryggares mål att maximera sitt utbyte givet att de andra tre faktorerna är konstanta. Det har skrivits hyllmeter om saken, och jag själv har halva min bryggdagbok full av funderingar därikring.
En viktig sak att förstå är att ölbryggning är en kontinuerlig process från sådd av kornet till drickbar njutning. Bryggningsprocessen börjar inte vid mäskningen. Utgår du från pale malt så är en enstegsmäskning förmodligen optimal, givet att du vill åstadkomma något som smakar som engelsk pale ale.
Men börjar du köra mindre förädlad malt, och dessutom omältad råfrukt därtill, då börjar mäskningsschemat bli riktigt viktigt och antagligen komplicerat. Witbier med 70% havregryn, någon?
/Per
Man kan ha två svar beroende lite på vad man vill.
Ett optimalt mäskschema för en Pale Ale är för mig 60 minuter på 65ºC.
Det ger ett bra utbyte, bra utjäsning och tar inte lång tid.
Allt annat är att krångla till processen och ger inte något mer än huvudbry.
Att använda "så många enzymer som möjligt" behövs inte.
Alfa och betaamylas räcker.
Råvarorna är troligen viktigare än själva processen.
En bra välmodifierad Pale Ale malt som krossas i samband med bryggningen.
Crystal malt i c:a 5-10%,
en gnutta (0,5-1%) Pale Chocolate.
Humle: Target, Challanger och East Kent Golding är vad jag föredrar i en engelsk ale.
Beska och styrka efter behag. Eventuellt lite torrhumling.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Optimalt mäskschema ?