Är jäsningen körd?

Hej,

igår fredag så satte jag en dunkelweizen på jäsning, temperaturen var 17 grader och idag när jag tittar så hade det bildats lite "skum" på toppen av vörten men det bubblade ingenting, temperaturen var då 12-13 grader i själva "jäsrummet".

Detta verkar ha gjort att jäsningen stannat upp, är denna öl körd? Eller kan jag få upp temperaturen till 20 grader så att vörten i sig blir varmare för själva hinken är kall, och då menar jag kall som i att den faktiskt är kallare (rumstemperaturen är 23 grader).

Detta tyder på att själva vörten i sig ligger under 20 grader, närmare sagt 13-15 grader, och jäsningen i sig har dött av.

Är det så att jästen nu är död och det bara är att hälla ut? Eller kan jag låta vörten/ölen stå i 17-20 graders temperatur så att den värmer upp sig tillslut och jästen kanske börjar leva igen så att det börjar jäsa och bubbla i jäsröret?

Tacksam för svar!

Sv: Är jäsningen körd?

Jästen är inte död. Höj temperaturen så kommer jäsningen att komma igång. Du förvarade väl jästen i kylskåp innan du bryggde så det är ingen fara, dock är det inte optimalt med stora temperatursvängningar vilket kan generera ogynnsamma smaker från jästen. Men  ölstilen du brygger skulle jag säga är ganska förlåtande.

Sv: Är jäsningen körd?

Jästen låg i en smack-pack men datumet var 12 Maj så jag gjorde en förkultur på magnetomrörare som fick stå i 2 dagar.

Jag förstår dock att det inte är optimalt med stora temperatursvägningar och att man vill att jästen skall börja arbeta snabbt, men nu råkade temperaturen sjunka så pass mycket pga värmen i lägenheten så jag höll tempen lägre än normala fall, fast då råkade det bli för kallt.

Förhoppningsvis så börjar den jobba så fort den värmt upp sig lite.