Sv: Bryggdag

Ja alltså bakterier och skit kan verkligen förstöra. Jag ha haft vissa plastdetaljer lite för länge som nu har lyckats smitta allt annat i plast... Har haft 66% infekterad öl under våren vilket nu lätt till att jag endast använder glas och rosfritt så långt det går under kalla delen. Har varit noggrannare än någonsin med rengöringen men efter ett tag är det omöjligt att rengöra vissa detaljer.
Nu är det ändring och förhoppningsvis slipper jag att hälla ut ytterligare 100L i höst. tongue Att man har motoriserat maltkrossen hjälper ju inte så mycket det häller... Har börjat krossa på balkongen och mäskat in i badkaret så man lätt bara kan spruta mäskkärlet och inte få in massa dam i köket sedan. smile

1,252

Bee skrev:

Om du inte gjort det så skulle jag rekommendera att byta ut slangen i ghetto blastern, jag gjorde det i samband med SM flaskningen då den började bli rätt sunkig.
Det är ju rätt billigt och blir rent på en gång. wink

Bra tips, tack, skall ske!

@mightynebula: om du mäskar in i badkaret, lakar du sen ur avloppet? det låterinte så fräscht...

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Morgan I skrev:

@mightynebula: om du mäskar in i badkaret, lakar du sen ur avloppet? det låterinte så fräscht...

Haha wow tänkte inte riktigt på hur det där kunde tolkas! XD Nice tolkning. Vet inte om du var ironisk men självklart menade jag att jag mäskar in i mitt mäskkärl och sedan bär det till köket då helt utan att ta med mig massa dam.

1,255

Dubbelbryggning i min nya bryggarhemvist Högbergs bryggförening:

40L Trappist Ale

15L Flanders Red Ale.. min första suris.. smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Idag blir det bitter med Brambling Cross och Cascade.

1,257 Senast ändrad av Weinkeller (2014-06-08 08:53:50)

En lättare välhumlad skåprensarSaison bryggs i Slaka. En salig blandning av mältade och omältade råvaror ska kryddas med främst Mosaic och Nelson Sauvin + lite hemliga kryddor och en liten portion WLP568 smile

Hmm, fick 11 punkter för hög OG så jag måste räknat eller mätt fel på något. Nåväl Spädde och hällde av cirka fem liter vört som får svalna utomhus med en damstrumpa över jäshinken. Spontanjäst here we go! Återstår att rengöra bryggkitteln och sen lapa lite sol smile

Idag bryggs det en Saison(french 3711) med enbart Nelson som ska jäsa i 18C.

Inte bryggdag men fatfyllardag, en 10 månaders Lambic hamnade på fat samt resterande litrar hamnade på sekundär med tärnad mango. fyllde även ett fat med en APA med Columbus och Mosaic.

Håller du isär faten eller är du lugn med att rengöra och decinfecera som vanligt?

Extatiskt Rasande skrev:

Håller du isär faten eller är du lugn med att rengöra och decinfecera som vanligt?

Jag har några dedikerade Brett fat, jäskärl och slangar, men jag är alltid lika noga med rengöring (PBW och Star San) oberoende av fat.

Ok. Jag undrar för att jag ska flytta och måste således flytta med ett par pågående surjäsningar. Funderar på hur jag ska transportera dom. Vill helst slippa dedikera några fat för den sakens skull.

1,263 Senast ändrad av Bee (2014-06-12 00:38:30)

Ikväll bryggdes det en bitter med NB, EKG och fuggle. WLP002 som jäst, flockar som ett ton tegel, nästan omöjlig att få jästen att lösa sig i vialen.

Idag bryggs det en Schneider-Brooklyn nästan klon. Det var dock nära på att gå åt helvete när jag tappade biabpåsen i kastrullen och skvätte ett par liter 80 gradig vört över mig.
I dom lägena är det bra att brygga i badrummet så det bara är att slänga sig i badkaret och på med kallvatten. men men. Det kunde gått mycket värre.

Jag hoppas den är klar tills LHBFs Sommarölsträff om knappt två veckor.

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Nu lakas det Vardhby brygghus ljusaste lager någonsin, pilsner, syramalt, risflingor samt ett uns av carahell, humlas enkelt med en mix av Saaz och Tettnang, ska till ett 50års kalas där födelsedagsbarnet älskar Sol med en limeklyfta i.

1,266 Senast ändrad av Lindh (2014-06-21 07:14:46)

Bryggde i förrgår en ny version av min PaleAle. Ny kylspiral, mosaic-humle, ingen bittergiva samt första gången med en Mangrove Jacks's-jäst. Ska bli mycket spännande... Läs mer på min blogg: http://lindh.olkartoteket.se/2014/06/li … ast-del-4/

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2014/06/140619_lindhs_pale_ale_vi_0010.jpg

Brygger APA med Rakau, Cascade och försöker få effektivitetsreferens på mäskningen med nya maltkrossen.

Tre bryggningar dom sista dagarna en rauchbier märzen, en smash eldorado marris otter och nu en best bitter.

Två bryggder i limbo.
Bryggde en Vienna Lager och en Tysk Pils.
Källaren på landet höll dock 16C i sommarhettan, golvet var dock betydligt svalare, så man får hoppas, det får blir som det blir med dessa.
Man borde ha en kölschjäst i backfickan när man brygger i busken..

1,270

Partigyle, tre olika öl från en bryggning. En saison, en lätt ale o en folköl. Tog rätt lång tid dock och jag har bara plats för två öl i kylen så saisonen får det varmt o härligt...

Brygger en Single Hop med Polaris.
Helt sjukt vad oljig den är. Man får tvätta händerna efter att ha tagit i pelletsen.

Nu står en dark mild och kokar för fullt

Idag blir det en Pale Ale med Magnum, Nelson, Cascade.
Det skulle bli en 3,5a. Men, ack så svårt det är att hålla nere på det goda.

1,274

Igår blev det bryggning av version 7 av min pale ale och denna gången i mitt nya bryggeri!!! Grymt härligt att ha en plats att ha utrustningen uppställd på.
Fler bilder och recept som vanligt på http://lindh.olkartoteket.se/2014/08/li … yggeriet/.

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2014/08/140801_lindh_pale_ale_7_0005.jpg

En månads bryggtorka är över. Idag blev det Lambik!