Hur göra, det läcker gas?

Hej,

idag skulle jag sätta igång mitt fat, första gången så det är spännande.

Men när jag skruvar på gasflaskan på regulatorn med hjälp av en Trapetz-adapter (typ 2) så känner jag hur det "sprutar" på min hand.

Jag vet inte om jag inte skruvat fast trapetzen ordentligt eller om det är något annat man måste göra först.

Jag har inga verktyg så får använda handen.

På själva regulatorn sitter det ett intag, den går att dra ner för att kunna skruva fast trapetzen, men det är någonstans där det kommer igenom.

Jag köpte den dyrare varianten av trapetz för säkerhetsskull.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Sv: Hur göra, det läcker gas?

Har du kollat att packningen ligger som den ska? Fegar man och drar långsamt kommer det pysa ut lite, men är man bestämd när man skruvar i sodastream-flaskan brukar det täta mycket snabbt.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Jag har tittat och tryckt, skruvat osv osv, och det verkar ha slutat läcka när jag tryckte till, skruvade hårt etc etc på alla delar som hade med Co2 att göra, dvs kopplingar, slangar osv.

Det pyser ingenstans vad jag ser/känner, och det blev tystare, så det verkar som om det fungerar som det ska.

Det enda problemet jag har nu är följande:

När jag sätter på gasen, så rinner det öl igenom ölslangen, varför gör den så? skulle jag haft ölkranen bortkopplad? Nu ligger det liksom öl i slangen som kommer bli dålig.

Ölkopplingen kanske skall vara avkopplad medan fatet fylls med co2? Sen när man skall dricka, då kopplar man på den. Eller ska den vara påkopplad hela tiden? I såfall varför?

Hur gör jag nu ren den på bästa sätt?

Är det corneliusfat vi pratar om? Lite öl kommer som du märker ligga i slangen. Att det (förutsatt att allt förvaras kallt) skulle bli dåligt i slangen tvivlar jag på. Öl-slangen behöver man inte ha påkopplad när man trycksätter fatet. Det är backventiler i alla kopplingar på både fat och slang.

Okej då vet jag.

Kommer ölen bli infekterad nu eftersom det råkade rinna tillbaka öl i fatet när jag drog i säkerhetsventilen?

Det är ett corneliusfat vi pratar om.

Jag har ställt in den på 1.2 bar och ställt in den i kylen på 4 grader. Ska den stå på nu i 1 vecka, kommer inte gasen ta slut innan 1 vecka? Om den kör konstant i 7 dagar?

Infektion tror jag inte är någon större risk. Är du tveksam kan du ju alltid tappa upp ett halvt glas å smaka på. Så länge det är tätt ska flaskan (co2) hålla i princip hur länge som helst även om den är ansluten till fatet. Jag har haft partyfat med flexitap i kylen där jag haft min sodastream ansluten i över 3 veckor ut att den tappade gas.

Hur fungerar det hela? Trycket i corneliusfatet skall alltså vara 1.3 bar ungefär vid 4 graders kyla, sodastreamen fyller på med co2 för att få det trycket, rätt?

Känner den av när det behövs fyllas på eller hur fungerar det?

Det stod i en guide att den långsamma vägen är att ställa in baren, så för mig dvs 1.3 på regulatorn, och sedan låta den stå i en vecka i kylen, hur vet man att det inte blir övertryck och allt sprängs i bitar? Hur känner den av?

Regulatorn sköter allt. Den ser dels till att det inte blir övertryck och den gör även så att allteftersom kolsyran löser sig i ölet så sjunker tryck å då pytsar den i en gnutta co2 till tills trycket i fatet är det som du ställt in på regulatorn. Inuti regulatorn tror jag den är någon form av fjäderlastat ventil, men det borde det finnas bra youtube-klipp som beskriver bättre än jag kan göra.

Blir tokig, kom hem idag efter att ha varit kattvakt hos min mor, när jag kom hem så såg jag att sodastream tuben var tömt på all co2.

värdena på regulatorn stod på 0 på båda displayerna. Så någonstans har det läckt ur. Jag tror inte det är själva fatet för det pyser en hel del om jag drar i ventilen.

Det måste vara slangen eller trapetzen. Jag har inga verktyg att dra åt hårt med, så jag får bara använda handkraften.

Vad gör jag nu? Självklart måste jag fylla på med ny co2 till tuben, men efter det? vill ju inte att det ska läcka en gång till.

Råd och tips?

10 Senast ändrad av ironpower (2014-07-06 08:48:43)

Blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska och spraya runt alla anslutningar så ser du om och vart det läcker

Troligen läcker det mellan trapetsadapern och regulatorn om du bara dragit med handkraft, det är ju ändå ca 50 bars tryck vid den kopplinnen så något verktyg lär du skaffa.

11 Senast ändrad av Lindh (2014-07-06 06:26:41)

Köp en skifnyckel så du kan dra åt, det kommer behövas till corneliusfaten ändå. Jag har en fast nyckel till fatventilerna då det kan vara svårt att komma åt med en skifnyckel. Nu har jag förvisso stor co2-tub men oavsett så skulle jag inte drömma om att skruva fast något för hand. Kör ett varv gängtejp på tuben och trapetzadapterm och sedan dra med skiftnyckel, annars får du det aldrig tätt. Dra åt gas-in och öl-ut på fatet och nästa gång du fyller fatet så kör du lite vaselin/keglube på alla gummipackningar. Framförallt tanklocket där det är svårt att få det tätt ibland. Man kan behöva skjutsa på högt initialt tryck i fatet för att få locket att sluta tätt, kan hör när det knäpper till och gas slutar läcka via locket. Även helt nya fat kan behöva denna metod/behandling. Spraya med starsan utanpå fatet och alla kopplingar så ser du om det är tätt.

Jag har bajonettfattning på mitt fat eftersom kulfattning var slut på humles sortiment. Gäller samma princip där? Dvs med att dra åt gas-in och öl-ut? För det enda man gör med dessa är ju att trycka ner och vrida så spärrarna låser, mer än så går inte att göra på bajonett verkar det som.

13 Senast ändrad av Lindh (2014-07-06 15:10:07)

Principen på de olika typerna av fat är de samma. När man rengör fatet plockar man isär kopplingarna och stigarrör/gasrör. Du behöver en fat nyckel till det. Har bara mobilen just nu men på min blogg finns nummer på rätt nyckel. 22mm om jag minns rätt. Sök efter Hembryggaren fatspecial. Där står allt du behöver veta om fathantering. Finns som pdf på nätet.

Beroende på ålder och tillverkning av faten, 19mm eller 22mm

hominem coquo cervisia

Här är PDF:en: http://shbf.se/documents/utrustning/fat … 2_2011.pdf

Det fat jag har är från humles sortiment, troligen en senare version eftersom den är helt ny.

Lindh: Tack för länken.

17 Senast ändrad av alegi (2014-07-08 13:10:01)

Nu verkar den faktiskt fungera.

Redan bildats en del kolsyra, även om det inte är helt klart så märks det att den skjuter in kolsyra i ölen åtminstone smile.

En belgisk wit (sommar edition) med citron istället för apelsin.

http://s22.postimg.org/60fii8hpd/image.jpg