Styrning

Jag tänkte styra 3 kokklärl (värmare 2kW st. totalt 6kW). Jag har 3 PID från Auber (SYL-2352) och 3 SSR (MGR-1D4825). Jag har endast tillgång till 220V och 10 A. Jag tänkte först koka vatten till 80 grader I det första kärlet, mäska vid 66 grader I det andra och det tredje koka vörten. Allt kommer att bevakas av PID med temperatursensorer. Två kärl blir anslutna samtidigt, första och andra. När processen är avslutad vill jag ha det andra och tredje anslutna I stället för första och andra. Detta för att påskynda hela bryggningen utan 100% övervakning. Naturligvis tror jag det går att greja det för hand eller ansluta ett kokkärl I taget.

Anslut första kokkärlet hålla det anslutet så de håller 80 grader, anluta det andra och mäska vid 66 grader. Jag tänkte som sådant, när temperaturen erhålls I endera kärlet (220V signal från PID när temperaturen uppnås) växlar spänningen till den andra 2kW värmaren och vise versa. Reläer är inte några problem!

Är det någon som har löst problemet så är jag tacksam få ta del av lösningen

2 Senast ändrad av JoakimB (2014-07-03 10:46:17)

Sv: Styrning

Dom elektriska sytem jag har sett har sällan drivit mer än ett värmelement i taget. Normalt brukar man inte tillföra värme i mäskkärl pga av att malten med stor sannolikhet kommer brännas. Dessutom kommer du få väldigt ojämna värmefördelning i ditt mäskkörl vilket i sin tur leder till oönskat resultat. Du har aldrig funderat på att recirkulera i HLT:n istället?

alternativt tror jag att två kärl med tillförd värme (BLK & HLT), samt ett ett mäskkärl av t.ex. en kylbox är en smidigare lösning. Dessutom definitivt billigare än ett HERMS-system.

Hej, malten når ej värmespiralen genom en snillrik konstruktion. Mäsken blir återcirkulerat och omrörd via en omrörare. För övrigt tror jag att värmen leds uppåt även I vätskor och inte bara I luft. Alla grejor har jag redan. Jag tror att ett elektriskt system driver mestadels bara ett system, men jag tror att kombinationen via relän kan driva flera värmekällor via signaler från PID övervakningen

4 Senast ändrad av svensson.lu (2014-07-03 14:26:16)

Du måste lokalisera två uttag med olika faser. Antingen vägguttagen eller uttaget bakom spisen.
Om du inte har en beskrivning på avsäkringen så får du mäta spänningen mellan faserna från de olika uttagen till du hittar 400V. Enklast möjliga lösning är med en enkel no/nc switch. Jag har ett liknande upplägg men använder kontaktorer för att växla mellan HLT och kokkärl på två faser samtidigt.
Kolla lite här: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5722&p=3
Jag tar själv spänning från ett uttag i förrådet och ett på altanen som ligger på olika faser.

Boppe85 skrev:

Hej, malten når ej värmespiralen genom en snillrik konstruktion. Mäsken blir återcirkulerat och omrörd via en omrörare. För övrigt tror jag att värmen leds uppåt även I vätskor och inte bara I luft. Alla grejor har jag redan. Jag tror att ett elektriskt system driver mestadels bara ett system, men jag tror att kombinationen via relän kan driva flera värmekällor via signaler från PID övervakningen

Ok, du har någon form av RIMS? Då har du koll på och i alla fall en plan eller tanke för hur du ska undvika bränd vört. Nice! När jag bygger så har jag en plan eller tanke och provar sedan mig fram. Ibland funkar det, ibland blir det inte som tänkt. wink

Ang. värmeledning i vätska respektive luft så är jag tvungen att märka ord och korrigera dig lite. Jag ber på förhand om ursäkt för det! wink Enligt termodynamikens lagar så strömmar värme från en varmare kropp till en kallare aldrig tvärt om. Vad som händer när vi värmer vätska i ett ett kärl är att densiteten på vätskan ändras iom att vätskan expanderar och flyter alltså uppåt som ett resultat av det. Värmen i kärlet fördelas alltså uppåt. Jag vet att det är ordmärkning....förlåt...

Du har redan fått svaret. Man kan inte kringgå ellära och ett elsystems design i ett hem. Ska du använda mer energi samtidigt än en fas kan ge så går det inte.

Däremot kan du ju begränsa effektanvändandet med hjälp av PID:en, du behöver ju inte köra den på AUTO när du börjar koka och kontrollera att du inte övertyger dom 2,2kW ditt 10A-uttag kan ge med en ampermeter i styrningen. Finns säkert avancerade lösningar på det också, men det har jag ingen aning om.

Lycka till!

Är det någon som vet hur piddar med SSR och värmepatroner (2 kW) kopplas utan att överbelasta systemet. När den ena pidden nått det instälda värdet, då ska den andra pidden slå till SSR med den värmepatron. När sedan den pidden nått värdet går den över till förta pidden osv. Det är bara underhållsvärme det är fråga om.

7 Senast ändrad av JoakimB (2014-07-08 17:14:26)

Boppe85 skrev:

Är det någon som vet hur piddar med SSR och värmepatroner (2 kW) kopplas utan att överbelasta systemet. När den ena pidden nått det instälda värdet, då ska den andra pidden slå till SSR med den värmepatron. När sedan den pidden nått värdet går den över till förta pidden osv. Det är bara underhållsvärme det är fråga om.

Jag är inte riktigt med på hur du har tänkt att funktionaliteten ska vara, du kanske kan beskriva det lite närmre? Jag har löst det med en enkel switch iaf... en switch som bryter ledaren till ssr:en för elpatronen. På så vis är min andra PID alltid på och jag kontrollera temperaturen.

Om du nu har tänkt som jag tror att du har kan du kanske lösa det med ett DPDT-relä som växlar elementen utan att påverka PID:en?

Hej. Allt är säkert möjligt med manuella ingrepp. När temostaten I pidden slår ifrån matningen via SSR till elpatronen då vill jag att den andra elpatronen kopplas in automatiskt och vise versa när båda värmarna är tillslagna 2 x 2 kW. När den andra termostaten I pidden slår ifrån då vill jag att den går tillbaka till första värmepatron och värmer om det behövs

Bränd vört, kan man koka vatten i en plastmugg over öppen eld så är det nog svårt att bränna vörten med värmepatron

Jag förstår ditt argument, men det är inte samma sak. Plastmuggen smälter inte pga att vattnet absorberar värmen. Ett värmeelement är som att elda i vattnet... Det kanske inte bränner, men en för hög effekt per yta ger mer maillard reaktioner i vörten. Lokalt runt elementet är vätskans temperatur högre än i den övriga. Är effekten för hög jämfört med avkylningen, per ytenhet, kommer det att kunna bränna, rent teoretiskt.

Hej, som ni kan tyda så håller jag på att bygga ett litet bryggverk bestående av 3 st 50 liters kastruller. Jag hart läst mycket här på humlebladet och det genomsyras av att rörkopplingar I rostfritt är svåra att få tag på, speciellt prisvärda sådana. Har hiitat det mesta på en säljsait från Kina och jag är mycket nöjd med delarna, här kan man hitta nästan allt till mycket humana priser. Ett exempel är rördelar, se länken

http://www.aliexpress.com/store/215106

Bee skrev:

Jag förstår ditt argument, men det är inte samma sak. Plastmuggen smälter inte pga att vattnet absorberar värmen. Ett värmeelement är som att elda i vattnet... Det kanske inte bränner, men en för hög effekt per yta ger mer maillard reaktioner i vörten. Lokalt runt elementet är vätskans temperatur högre än i den övriga. Är effekten för hög jämfört med avkylningen, per ytenhet, kommer det att kunna bränna, rent teoretiskt.

Vörten ser jag inga problem med att ha ett värmeelement i, däremot här jag väldigt säker att ett värmeelement i malten/mäskkärls är en direkt dålig idé.

Hej, Efter inrådan kommer jag att omkonstruera bryggverket

JoakimB skrev:
Bee skrev:

Vörten ser jag inga problem med att ha ett värmeelement i, däremot här jag väldigt säker att ett värmeelement i malten/mäskkärls är en direkt dålig idé.

Absolut, det är en mycket god idé att ha det under falskbotten , så har jag själv det och det funkar bra. Temperatur givaren till PIDen SD sitter där också.

Värmaren var tänkt att ha under en falskbotten i min första ide. Den består av en vinhink med ett finmaskigt rostfritt nät (IKEA's stekstänkskydd) som är fixerat med 3 st rostfria klammor. Hela hinken kan nedsättas i den stora kastrullen (mäskkastrullen) utan att den vidrör värmaren. Har funderat i banorna och leda in mäsken i en spiral som i sin tur är nedsänkt i vattenvärmaren och cirkulera den för att hålla värmen något sånär konstant. Blir det inte lika med humlen när man kokar vörten att den ev. bränns fast av värmaren, eller ska man göra ytterligare en hink med falskbotten så inte humlen bränns.

Om vörten blir bränd då blir väl också humlen bränd