Sv: Brettanomyces
Den förklaring jag har sett till att Brett producerar mer "funk" när den får konkurrens av annan jäst är att den får en tuffare omgivning att jobba i. Men det här är ett ganska outforskat område.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brettanomyces
Den förklaring jag har sett till att Brett producerar mer "funk" när den får konkurrens av annan jäst är att den får en tuffare omgivning att jobba i. Men det här är ett ganska outforskat område.
Här är för övrigt en bra förteckning på olika Brett-stammar (och annat):
http://www.themadfermentationist.com/p/ … tures.html
Tack igen ekstedt!
Nu har jag flaskat den, prima med 6gr/l. Tappade först 5L på en gammal svagdrickeflaska utan priming som jag tänkt lagra i ett år, bör jag prima den nu eller hur ska jag gå tillväga med den?
The Mad Fermentationist har även skrivit en rätt bra guide till brett-jäsning på sin sida: http://www.themadfermentationist.com/20 … myces.html
Sen kom just hans bok som tar upp en hel del på ämnet, om man vill fördjupa sig ännu mer: http://shop.humle.se/litteratur/avancer … sour-beers
Har själv bara hunnit igenom en tredjedel ännu, så jag kan inte ge någon recension riktigt ännu.
Om man ska ha i bretten i sekundären. Bör man tillsätta lite socker då eller räcker det som finns i vörten?
mankerbeer.com/2014/04/23/de-roda-djavlarna-surisarna-brygg-pseudolambik-med-bryggeri-spritkoket/
Svensk artikel om surölsbryggning
Om man ska ha i bretten i sekundären. Bör man tillsätta lite socker då eller räcker det som finns i vörten?
Det beror på hur mycket brettkaraktär man vill ha, samt hur utjäst ölen är efter primärjäsningen. Är man osäker kan man tillsätta brett då primärjäsningen är klar och ev. tillsätta mer socker (maltodextrin) i ett senare skede, om det visar sig att man vill ha en mer funky karaktär.
Brett behöver dock inte socker för att skapa sina karaktäristiska smak/aromer. Så även om ölen skulle vara helt utjäst så kommer bretten att, med tiden, göra avtryck på ölen.
Är det en ide att använda French Saison (Wyeast 3711) som primär jäst sen i sekundären har man i denna Brettanomyces bruxellensis (Wyeast 5112) o låter den gotta till sig i 6 mån? Eller ska man ha Belgian Sour Mix (White Labs WLP655) som primär?
Jag vill ju ha en riktigt fin suröl som ändrar karaktär med åren!
Är det en ide att använda French Saison (Wyeast 3711) som primär jäst sen i sekundären har man i denna Brettanomyces bruxellensis (Wyeast 5112) o låter den gotta till sig i 6 mån? Eller ska man ha Belgian Sour Mix (White Labs WLP655) som primär?
Jag vill ju ha en riktigt fin suröl som ändrar karaktär med åren!
Om det är suröl du vill göra krävs det mjölksyrabakterier, och då börjar vi irra lite off-topic.
Om vi struntar i begreppet suröl då. Vad sägs om jästcombon? Är det helt fel eller skulle den funka?
Om du vill ha en tydlig brettkaraktär som fortsätter att utvecklas med tiden så är nog Saisonjäst ett sämre val än en vanlig Alejäst eftersom den jäser bort nästan allt restextrakt och lämnar lite för Brettanomyces att jobba med. Belgian Sour Mix är en Lambik blend och innehåller redan brett såväl som bakterier.
Använder man Brettanomyces som sekundärjäst och vill ha ett funkigt öl, så vinner man på att använda en primärjäst som skapar mycket fenoler och estrar (exempelvis en saisonjäst). Då kan bretten arbeta med de bildade fenolerna och estrarna för att producera nya ämnen som vi uppfattar som funkiga.
Dock har Weinkeller också rätt i att en högre restsötma också ökar funkigheten i ölet.
Saisonjäst, Brett och hög mäsktemperatur kanske kan vara ett alternativ?
Vad är en hög mäsktemperatur i sammanhanget?
Jag tänkte köra 52 grader 20 min 63 grader 30 min 71 grader i 60 min o mäska ut i 20 min på 78 grader.
Malt
Pilsnermalt
Vetemalt
Havremalt
Sen va det där med jästen jag vill ju gärna använda vildjästen Brettanomyces bruxellensis (Wyeast 5112) den känns jävligt rätt kan man ha både den o belgian sour mix i sekundären?
Jag håller precis på att läsa Jamils bok om jäst och det som slår mig är hur brett vill ha syre genom hela fermenteringen och att många öppnar sina kärl en gång per månad för att tillföra syre. Varför ska man då krångla med damejeanner och inte bara köra vanlig jäshink som ändå släpper in lite syre?
Jag tänkte köra 52 grader 20 min 63 grader 30 min 71 grader i 60 min o mäska ut i 20 min på 78 grader.
Malt
Pilsnermalt
Vetemalt
Havremalt
Sen va det där med jästen jag vill ju gärna använda vildjästen Brettanomyces bruxellensis (Wyeast 5112) den känns jävligt rätt kan man ha både den o belgian sour mix i sekundären?
Det där mäskschemat kommer ge dig hög utjäsning och inte så mycket för eventuella senare mikroorganismer att jobba med, men det är kanske det du vill?
Det är milsvid skillnad att pytsa i enbart en Brettkultur och att dessutom ha i en massa mjölksyrabakterier som finns i
Belgian Sour Mix. I det första fallet får du enbart Brett-aromer (stall etc.) och i det andra fallet får du dessutom mjölksyra + en del annat smått och gott.I det senare fallet är det dessutom helt meningslöst att pytsa i en ren Brett-kultur då det redan ingår Brett-kulturer Belgian Sour Mix (något som redan påpekats).
Den stora frågan är: vad är det du vill åstadkomma?
Både brett o belgian sour mix är ju att få med de andra bakterierna plus extra brett! Vet inte vad det gör med smaken men jag vill ju göra en öl som ligger länge o som kommer att mogna med åren!
Både brett o belgian sour mix är ju att få med de andra bakterierna plus extra brett! Vet inte vad det gör med smaken men jag vill ju göra en öl som ligger länge o som kommer att mogna med åren!
Nu hamnade vi som sagt lite off topic, men. Vill du göra en suröl tror jag att du kommer långt genom att mäska högt (~70C), tillsätta en neutral saccharomyces-jäststam (US05/WLP001) för primärjäsning, samt hälla i bottensaterna från ett par kommersiella suröl som du tycker om. Det kommer att dröja minst 6 månader, mer troligt 1 år innan du har något som går att flaska. Börja där och se vad det ger för resultat.
Bakterierna och vildjästen kommer att dominera arom och smak oavsett vad du väljer för primärjäst. Visst kan man jäsa med saisonjäst - men jag tvivlar på att det kommer att vara särskilt mycket saison-karaktär kvar i ölet efter ett år då de vilda beståndsdelarna har gjort sitt.
Tack fört jätte bra svar alla! En fråga kvar bara!
När tex US05 är färdigjäst ska jag hälla över vörten i sekundärjäskärlet o tillsätta bakterierna då o låte det stå där 6-12 månader eller ska vörten ligga ihop med jästkakan så länge?
Tack fört jätte bra svar alla! En fråga kvar bara!
När tex US05 är färdigjäst ska jag hälla över vörten i sekundärjäskärlet o tillsätta bakterierna då o låte det stå där 6-12 månader eller ska vörten ligga ihop med jästkakan så länge?
Nej, det bästa är att inte tappa om, döda jästceller blir näring åt Brett. Använd glasdamejeanne eller Better Bottle. Du kan lika gärna ha i alla mikroorgansimer från början.
Ok tack så mycket. Det är många frågor men ska man göra en öl som ska stå i minst ett år o det blir fel. Då har man gått ett år o väntat på något som gick åt helvete. Inge kul hehe det räcker med att man bryggt en ipa som kanske inte blev så bra. Det är ju ändå bara fem veckor!
En kompis kallade denna brygd för en manlig graviditet. O ja han har nog rätt! Pirrigt är det
Bra å informativ tråd det här.
Jag skall brygga en Oud Bruin med jästen Flemish Ale Blend (White Labs #WLP665) vilken vad jag förstår är en relativt ny jästblandning och verkar troligen vara White Labs motsvarighet till Roeselare Ale Blend (Wyeast Labs #3763).
Mina frågor:
Behöver man ta hand om/filtrera CO2 som bubblar ur jäsröret på nåt sätt? Är det risk att CO2 tar med sig "otäcka" jästsorter och infekterar våran lokal?
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brettanomyces