1 Senast ändrad av Kenneth84 (2014-06-03 17:46:54)

Hjälp!!! AIPA

Tänkte brygga mig en AIPA. Nästan alla mina bryggder har blivit dåliga. För höga esternivåer och en spritliknande smak som jag inte gillar. Detta är pga att jag har jäst i för höga temperaturer.

Om 3 veckor ska jag upp till sommarstugan. MÅSTE ha med mig en lyckad bryggd om jag ska klara 2 veckor utan el och vatten smile
Nu har jag möjlighet att jäsa i 17-18 grader.

Här följer ingrdidienserna jag har hemma. Kan någon hjälpa mig med ett recept.
Jag är ute efter fyllighet och lite granna restsötma samt framträdande malt toner.

Malt
Vikingmalt Pale Ale       
Carapale               
Crystal 100           
Havre Kross           
Abbey malt                 

Humle
Columbus kottar               
Citra     kottar                        
Amarillo kottar
Safale us 05 och 04

Sv: Hjälp!!! AIPA

Några reflektioner. Alldeles för många maltsorter (ta bort alla utom pale ale och carapale) och fel jäst (antar du menar us-05). Skulle du brygga en AIPA så skall du ha den torr och därmed mäska lägre, typ 66.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

crystal 100 är inte fel att ha i,..

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

4 Senast ändrad av Weinkeller (2014-06-03 19:42:46)

Det är i princip de första två tre dagarna som det är viktigt att hålla tempen på en lite lägre nivå om du vill ha ett rensmakande öl. Balans är ett annat ledord för att brygga god öl. Om den dessutom ska vara klar på tre veckor så kanske det är bättre att satsa på en APA alternativt Session IPA för en öl med lägre alkoholhalt blir drickbar fortare.

För att hålla tempen på 17-18 grader vilket är ett bra val för US-05 behöver du aktiv kylning första dygnen, det räcker inte med 17-18C omgivande temp. Om du inte har kylskåp etc kan det fungera med badkar med kallvattensbuffert eller kalla blöta klädpersedlar runt jästunnan som du byter/väter ett par gånger om dagen.

Så satsa på OG 1,050 och mäska högt ca 69-70C om du gillar det (verkar som du inte vill ha en torr öl?) Använd ca 15-20% crystal/carapale och humla till ca 50IBU för att balansera upp maltsötman. Förslagsvis kör du columbus som bitter och blandning av citra/amarillo för smak och arom. Mer tips?

PS. För en torr öl så hade jag kört på 10% carapale/crystal och mäskat vid 65-67C och kört på runt 35 IBU.

Tack för svar Weinkeller!

Jag har ingen möjlighet att jäsa i mindre temp. dessvärre. Jag är tvungen att låna min fars källare för jäsning nu för tiden eftersom min lgh är för varm.
Jag har läst att us 04 ska vara bättre vid lite sötare och fylligare öl. Är detta ej fallet. Och isf vad är dina erfarenheter av us 04?

Min bror använde havremalt i sin senaste ipa och den smakade bra. Ska jag undvika havret och ge det till hästen istället? smile

S-04 kommer inte jäsa ut lika mycket som us-05 vilket kommer ge dig ett sötare och "fylligare" öl. Med det sagt vill jag tillägga att för en AIPA bör du inte satsa på ett sött och fylligt öl utan se till att det blir torrt.
Det är ganska obehagligt att dricka sliskiga öl, speciellt i två veckor. wink

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Visst havre går bra till en mindre mängd. Lämnar ofta en del dis i ölen men ger . S-04 undviker jag eftersom jag inte tycker den ger bra öl.

8 Senast ändrad av Kenneth84 (2014-06-07 17:20:07)

Det blev en ipa.
Vad tror vi om detta?

5.2 kg pale Ale
1 kg crystal 100
0.300 havre malt

Columbus 16.7 % 35 gram 60 min
Citra 14.1 %         30 gram 30 min
Amarillo 9.2%        40 gram 10 min
Citra 14.1%.          40 gram 10 min
Citra 14.1 %.         30 gram 1 min
Amarillo 9.2 %.      30 gram 1 min

Jo, men komplettera gärna med 30-120g torrhumling efter smak.

Ska jag torrhumla med citra då förslagsvis? Det är ju oxå en smaksak. Tänkte bara ifall citra är en humlesort man bör undvika vid torrhumling.
Hur länge bör jag torrhumla och när ska jag torrhumla?

Jag torrhumlade senast med simcoe. Efter en vecka luktade det röten mango.

Trevligt att du lägger tid och energi att hjälpa oss noviser Weinkeller!

Om du inte gillar karaktären från torrhumling så hoppar du över den. Jag brukar köra allt från 3 dagar till 14 men vanligtvis runt 7 dagar. Torrhumling kan du göra på sekundär alternativt när huvudjäsningen är över i primären.

Jo, då kör jag på citra i sekundären.

Jag körde med jäst wlp 051 och nu jäser den i 17-18 grader.
Ska den stå i 2 veckor eller är den klar tidigare?

Svårt att svara på. Jag brukar jäsa se flesta Ales ca två veckor men alla jäsningar är unika så det är bara att observera jäsningen noga och avgöra när det är dags för sekundär. Man kan alltid mäta eller vänta några dagar till om man är osäker på om det är färdigjäst.

Klar och uppdrucken!
Ammarillo var inte bäst att ha i, en köttig smak framträdde. Men väldigt god ändå. Vänner som smakade på ölet tyckte den var så god att den plastade på Systembolaget.
Nu bär det av att brygga en imperial yeti Stout då jag nyligen blivit otroligt god vän med Stout/porter!

Tack alla som har svarat! Mycket uppskattat!