Sv: Jästodling
Lindh: du vispar väl inte för hand? :-O
Kul att höra att det finns de som vispar!
Hehe, jo jag vispar manuellt. Det tar kanske en minut med den här badboyen:

Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästodling
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Lindh: du vispar väl inte för hand? :-O
Kul att höra att det finns de som vispar!
Hehe, jo jag vispar manuellt. Det tar kanske en minut med den här badboyen:

@Bee: En stor del av anledningen till att jag kör no-chill är just att det är mindre risk för infektion. Jag behöver inte alls vara paranoid när det gäller hur ren jäshinken är när jag häller i 100-gradig vört som pastöriserar hinken.
Har du haft problem med infektion länge? Jag menar, har du en anledning till att vara paranoid? Man behöver inte vara paranoid, bara noggran, men om du kör no-chill pga bacillskräck så kanske du ska försöka minska paranojjan... Rengör du med PBW och decinficerar ordentligt med StarSan så är det lugnt.
Visst kan jag hälla fram och tillbaka, men då skulle jag nog istället använda elvispen i några minuter för syresättning, det bör vara effektivare. Båda metoderna utsätter dock vörten för potentiell infektion, därför kör jag hinkskakning.
Alla sätt är bra utom de dåliga. Jag vet inte om elvispen skulle vara bättre än att skaka i hink eller hälla genom en sil men en sak vet jag iaf, du borde verkligen skruva ner paranojjan... iofs så vet jag inte var du brygger, men om det är så smutsigt att du måste köra no-chill för att inte få infektion, kanske du ska byta ställe att brygga på.
Jag körde förut med ballongvisp för att syresätta, (utan handskar men tvättade och doppade i starsan), efter att jag silat min kalla vört ner i hinken via en saftsil.
Det blev INTE infekterat. Har du goda hygienprocedurer så kommer du inte att få infektion.
Numera kör jag bara saftsil och skakar en stund på hinken efter att ha pitchat. Det blir helt ok öl av det också.
Man kan fylla burken till lite mer än hälften och ställa den uppochner på locket en stund. Funkar lika bra!
Aldrig ha nästan kokande vatten i burk med lock är min rekommendation. Det går lätt att koka burken i en kastrull istället men StarSan är så mycket enklare.
Jag kom bara med ett alternativ till att skaka, dessutom spricker inte glasburkar med lock helt lätt när man fyller dom med kokande vatten. Men det är ju en kalkylerad, (liten), risk att ha i kokhett vatten.
Normalt så fyller jag burken helt med kokande vatten, skruvar på locket och vänder den uppochner, då är det ju "sterilt" inuti och jag har svalt kokt vatten att tillgå sen. När det svalnar vakuumförseglas burken också.
@Bee: Jag är egentligen inte paranoid runt renligheten, då hade jag lagt betydligt mer pengar och möda på rengöringsmedel. Jag brygger i min lägenhet, menar du att jag bör städa? ;-) Idag använder jag Oxiclean, men främst kokning av allt som går att koka för att säkra hygienen. Jag har dock haft ett par infektioner, men det var med mitt gamla otympliga system med en ganska ineffektiv kylspiral. Vörten var exponerad ganska länge under kylningen sen är det det där med hävertar och att få dem rena. Infektionerna jag hade förut var hela satserna, inte individuella flaskor. Flaskorna pastöriserar jag i diskmaskinen, alltså inget rengöringsmedel överhuvudtaget, bara själva värmebehandlingen i kombination med fukt/ånga. Det har fungerat de två satserna jag gjort så, inga infekterade flaskor. Jag gillar enkla lösningar :-)
Jag tror att en visp är effektivare än hinkskakning. När man skakar en hink får man bäst effekt ju mindre vört i förhållande till luftdet är i hinken, då finns det mer plats för vörten att skvätta runt och syresättas. Dessutom är en full hink väldigt tung att skaka. En visp däremot är gjord för att vispa in luft i diverse krämer såser. Jag såg nån på youtube som använde en färgomrörare (typ en stor visp) på en borrmaskin. Den metoden borde vara mycket effektiv.
@Lindh: Jag är imponerad av din styrka och uthållighet i "en viss armrörelse"! ;-)
Låter som att du haft det jobbigt. Det enda jag kan säga är PBW & StarSan.
De billigaste paketen på humlegården är totalt 238 SEK, (+frakt), förut sålde dom ett startkit med både PBW och starsan.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästodling