kaffe+öl?
Oj Oj Oj! Jag avnjöt det helt magnifika ölet Meantime Coffee tidigare idag. Något av det bästa i ölväg jag smakat på länge! Effektsökeri med kaffebönor i ölet kanske en del tycker, men den som säger så är ju dum i huvudet. Bara aromen från ölkupan var så vidunderligt god så att jag höll på att tappa andan! Stor, len kaffedoft med lite söta inslag och en beskedlig dos mörk karamellmalt och därtill toner av mörk choklad! Jo ja tackar! Smaken gick helt i samma stil. Till saken hör att jag inte är kaffedrickare till vardags men jag kapitulerade direkt inför detta öl.
Efter denna harang av oförblommerad reklam slungar jag nu, driven av hembryggarens symptomatiskt omättliga nyfikenhet, ut mina frågor i cyberrymden:
Har någon här provat att brygga med kaffe (inte i kaffebryggaren alltså...)? Min spontana idé var att man nog bör tillsätta kaffet i form av hela bönor i sekundären för att få arom och smak utan att det ger bitterhet åt ölet. Låter det vettigt? Vad ska man ha för bönor? Och hur mycket? Och när?
Ordet är fritt, som alltid!