Dela upp kokningen?

Tänkte brygga en 30liters extraktsats men har bara en 23liters gryta.
Jag kan såklart dela upp bryggningen i två 15liters satser(hälften av vattnet, maltextraktet och humlen) men hade en annan ide för att korta ner bryggtiden som jag vill ha era åsikter om:

Kan jag istället göra så här: Först koka hälften av vattnet, hälften av maltextraktet och HELA humlemängden i 60min, kyla det och hälla det i jäskärlet.
Sedan koka upp resten av vattnet och den andra hälften av maltextraktet någon minut så det löser sig och desinficeras, kyla och hälla i jäskärlet?
Kanske får kompensera vattenmängden, då lite av avkoket uteblir?

Skulle detta fungera eller tänker jag helt fel?

Sv: Dela upp kokningen?

Det ska fungera, du bör nog koka andra omgången i en kvart eller så. Och då kan du ju köra i lite sena humlegivor också om du har sådana.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

3 Senast ändrad av svensson.lu (2014-06-19 05:06:36)

Eller koka upp halva mängden vatten dagen innan, låt stå med locket på tills det är kallt och slå i jäskärlet.
Börja med att koka halva mängden extrakt och "all" humle. Låt resten av extraktet koka med 15min i slutet.

Tack så mycket, ska prova det.

Varför koka 30l? Jag hade valt att koka allt extrakt + all humle tillsammans med så mycket vatten som jag fick plats med i kastrullen och sedan späda med vatten efter koket. Har själv gjort så flera gånger utan problem.

moondog skrev:

Varför koka 30l? Jag hade valt att koka allt extrakt + all humle tillsammans med så mycket vatten som jag fick plats med i kastrullen och sedan späda med vatten efter koket. Har själv gjort så flera gånger utan problem.

Funkar det med. Dock bör man - om man är petig med renligheten - koka spädningsvattnet i 20 minuter, och då kan man ju lika gärna ha med en del av maltextraktet.

Men då vanligt kranvatten normalt är i princip bakteriefritt funkar det troligen med spädning utan kokning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Alla förslag fungerar. Det gäller bara att tänka på att alfasyrautbytet ur humlen är beroende utav vörtstyrkan. Ju högre vörtstyrka under koket, desto mindre isomeriserade alfasyror, dvs mindre bitterhet. Men det rör sig om några procentenheter, så anpassa ingenting men var medveten om det.

De flesta större bryggerier använder "high gravity" idag, dvs mindre vatten och mer malt för att efter humlekoket späda ut vörten till önskad styrka som moondog föreslog. Det sparar värmeenergi, kylenergi och tid.

Det tillsatta vattnet efter humlekoket kan kokas i 15 min för att döda ev. sporer i vattnet. Jag kan inte avråda men berätta att i början utav min ölbryggarhobby så använde jag mig utav detta förfarande och tappade kallvatten direkt ur kranen in i den 99°C vörten i jäsfatet. Antag att du har 18 liter vört 99°C och tillför 12 liter vatten vid 15°C så blir din temperatur i kärlet bra precis 65°. Denna temperatur är inte tillräklig för att förstöra alla teoretiska skadlingar, men för mig fungerade det alltid. (Kallt kranvatten innehåller inte många skadliga kryp för ölbryggningen.)

Det är helt omöjligt att hålla sig borta helt från oönskade mikroorganismer som hembryggare, men vanligtvis är det så små mängder så de får aldrig riktigt någon chans mot den aktiva önskvärda jästen... Som jag skrivit i en annan tråd så är renlighet och försiktighet mycket viktigt. Men som jag också skrev så har jag märkt att renlighet och desinficering inför jäsning är mindre viktigt än efter ölet har jäst klart.
Ett exempel. Jag har bryggt cider några ggr, jag har aldrig pastöriserat eller svavlat musten innan jäsning. Det jag gjort är att ha en riktigt pigg och stor jästkultur som jag tillsatt till musten väldigt snabbt efter mustning. Jästen får övertag på en gång, ger inget utrymme för de mikroorganismer som det ändå finns rätt gott av i äppelmusten. Resultatet har alltid blivit bra. Ingen oönskad vildjäsning alls...

Lika så när det gäller öl så har jag bara fått problem med oönskade mikroorganismer när jag sekundärjäst, och jag kanske slarvat med desinficering  av hävert. Pang!!!! Hinnjäst.

Personligen så tror jag att man behöver ha en riktigt slö jäst i liten mängd för att oroa sig för kallt kranvatten. Sen så tror jag också att kokt kranvatten som fått svalna i t.ex ett plastkärl som inte är helt tätt kan innehålla mer oönskade kusar än kommunalt kallvatten tappat direkt från kranen. Men det är bara vad jag tror det.

Vilken utmärkt processförbättring. Tack till Anyman för kommentaren om alfasyrautbytet. Eftersom jag använder Beersmith för att beräkna IBU etc så gjorde jag ett litet test. Ett enkelt recept med 4 kg malt, 15 l vatten och 20 g humle gav 49,8 IBU. När jag reducerade vattnet till 10 l (för att simulera att tillsätta 5 liter efter koket) räknade Beersmith om IBU till 56,6, dvs värdet ökade men precis som Anyman säger så får man ut mindre alfasyra vid OG 1,087 än vid OG  1,058. Om jag tillsätter 5 liter vatten i efterhand borde alltså IBU bli 56,6 x 10 liter / 15 liter  = 37,7 - att jämföra med 49,8 som man får om man kokar med hela volymen 15 liter.  Håller ni med?