Öl som passar till bröllop

Hej!

Ska eventuellt brygga öl till ett bröllop.

Jag tänker spontant att det ska vara något runt 5% och lättdrucket.

Helst ale, IBU runt 25-35. Vad tror ni? Vilken stil lämpar sig bäst?

Sv: Öl som passar till bröllop

Kölsch eller en mild APA?

Landade på en mild APA.

Funderar på att bara köra humlegivor fr.o.m. 30 min.
Finns det någon fakta angående karaktären på beskan vid ett sådant förfarande?
Har läst att det ska ge en "mildare" beska, vad nu det innebär. Känns som det har mer med utbytet av de bittergivande ämnena i humlen att göra, än att beskan i sig skulle bli annorlunda.
Vad sägs?

Vad är det för gäster? Jag har bryggt öl till mitt eget bröllop, kompisars bröllop och ett gäng andra större fester. Numera kännder ju de flesta till sådant som IPA och APA, Ale, veteöl och många har druckit lite belgiskt. IAF om det är i någon större stad med lite mer sofistikerat krogutbud. Så man måste nog inte göra en supersnäll öl för att lyckas. Men med det sagt så tror jag en APA är ett ganska bra val. Tror faktiskt att det är viktigare att ölen är välbryggd än att det är rätt stil.

Extatiskt Rasande skrev:

Vad är det för gäster? Jag har bryggt öl till mitt eget bröllop, kompisars bröllop och ett gäng andra större fester. Numera kännder ju de flesta till sådant som IPA och APA, Ale, veteöl och många har druckit lite belgiskt. IAF om det är i någon större stad med lite mer sofistikerat krogutbud. Så man måste nog inte göra en supersnäll öl för att lyckas. Men med det sagt så tror jag en APA är ett ganska bra val. Tror faktiskt att det är viktigare att ölen är välbryggd än att det är rätt stil.

Du har rätt om det där med välbryggd.
Ska googla och fundera lite angående humlegivorna. Men, vill nog hålla IBU runt 35.

ja dumt att vräka på för mkt beska. Kanske kan vara smart att undvika de mest extrema amerikanska humlesorterna också, som en del upplever som kattpiss eller svett.