Brettanomyces
I veckan ska jag brygga min första batch med Brettanomyces, jag undrar om det är något speciellt man bör tänka på förutom nogrann desinfektering av utrustning efter kontakt med jästen?
Hur länge bör jag räkna med att den jäser?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brettanomyces
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
I veckan ska jag brygga min första batch med Brettanomyces, jag undrar om det är något speciellt man bör tänka på förutom nogrann desinfektering av utrustning efter kontakt med jästen?
Hur länge bör jag räkna med att den jäser?
Hur har du tänkt jäsa ölen? Ska du göra en 100% brett-öl d.v.s. jäsa enbart med brett som primärjäst - eller tänker du tillsätta brett som ett komplement till en annan primärjäst?
Jästiden är väl en månad ungefär.
Lämplig jästmängd är 50 % mer än för överjäsning. Följande kan vara värt att tänka på:
Jästpaketen innehåller färre celler än för vanlig jäst, detta eftersom den förväntas användas efter en vanlig jäsning.
Förkulturer tar längre tid.
Jag skulle föreslå att kolla upp vad The Mad Fermentationist har att säga om saken, där hittar du mer detaljer.
Jag hade tänkt jäsa 100% brett i primär, göra ett par dagars förkultur alltså? Eller är det bättre att blanda ut den?
Ska använda den här:
Jag hade tänkt jäsa 100% brett i primär, göra ett par dagars förkultur alltså? Eller är det bättre att blanda ut den?
Ska använda den här:
Bra val! Jag förstår dock inte vad du menar med "blanda ut den". Ska du köra 100 % Brett behöver du alltså göra en ordentlig förkultur. Här har jag bryggt med den jästen tillsammans med en annan bryggare, och det var den sistnämnda som skötte förkulturen, så jag har inte mer info än vad som står i inlägget:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 … l-tre.html
Tänkte på det Minke skrev, att använda den som komplement med en annan primär.
Men kör 100%. Och en ordentlig förkultur.
Har precis upptäckt din blogg ekstedt, det är svårt att sluta läsa, enormt mycket vettig och välskriven information!
Jag har också bryggt 100% med den jästen, två olika öl. Gjorde förkultur som vanligt. Det tog kanske fyra veckor eller lite till för dom att jäsa ut och då hade jag dom i ett utrymme som höll runt 25, men pitchade strax under 20.
Den ena vörten var från en saison modell starkare och den andra var från en blivande imp.stout. Två väldigt olika vört mao men båda stannade jäskärlet på 1013. Jag var överraskad över att saisonvörten inte jäst ut lägre men flaskade och priamde båda som vanligt. Flaskjäsningen startade igång men därefter fortsatte den att jäsa ner inte bara primingsockret utan även kvarvarande maltsocker. Så ha en plan för hur du ska hantera ensådan situation om den uppkommer, antingen ha tålamod i jäskärlet, tills den är riktigt torr, eller förvara flaskorna så kallt att de inte blir flaskbomber så snabbt, eller dricka fort.
För mig har den jästen gett väldigt fruktiga öl, typ ananas och passionsfrukt. Men det fruktiga var bäst första månaderna, nu ett halvår senare börjar lite mer funkiga toner ta över. Inte stall eller övermogen frukt som man annars kan förknippa med brett, utan en lite frän smak/doft än så länge på acceptabel nivå.
Folk brukar ofta kommentera "saisonen" (det är ju ingen saision per def men det var från en sådan vört) med att den är ren. Mina icke ölnördskompisar brukar gilla den och säga att det smakar som en "vanlig öl" vad de nu menar med det. Skickade in den till SM och fick överlag bra betyg, men en domare kritiserade den för att den inte hade den klassiska brettkaraktären (De andra domarna förstod att allt som är brett inte smakar getpung och läder, men jag borde varit tydligare i beskrivningen och inte bara skrivit 100% brett utan även lite om vad jag ville med den jästen). en domare gillade inte eftersmaken, vilekt jag antarär samma lite fräna smak som jag upplever mer och mer av allt eftersom tiden går.
Jag brukar göra en förkultur ca. en vecka innan bryggdagen och stega upp den en gång ett par dagar innan. För mig har det fungerat bra.
Mitt tips är att skippa ev. karamellmalt - given tid tuggar bretten i sig de svårjästa sockerarterna, så det leder bara till ökad jästid. Bygg kropp med havre/vete/råg istället. Jag brukar köra med totalt 20% mix av havreflingor/dinkelflingor/vetemalt.
100% trois ger enligt min erfarenhet en lätt syrlig smak av ananasjuice som jag tycker är helt perfekt för en läskande IPA. Smaken förändras med tiden och ungefär då humlen börjar tappa stuns dyker det upp lite funky, mer komplexa, fruktiga toner som gör att ölen håller måttet längre tid än en "vanlig" IPA.
I mitt tycke bör man hålla nere IBU:n något mot för en motsvarande icke-brett-öl då den lätta syrligheten kan krocka med en väldigt hög beska. Men det är en smaksak förstås.
Fyfan vilka grabbar som ger svar på tal!
Jag har faktiskt tänkt 50/50 med vete och pilsner med lite jordgubbar som får koka och jäsa med.
Hur undviker man flaskbomber i största grad? Alltså primea, flaska, in i kylen direkt? Jag har i huvudet tänkt att prima som jag gjort med andra veteöl, ganska hårt, 10g/l, gillar den sprudlande känslan i munnen.
Trevligt med en brett-tråd.
Har en svart IPA med 100% Brett (Bruxellensis Trois) som står på jäsning, sedan över en måndag tillbaka.
Står just nu på sekundär.
Den verkar inte vilja ta sig lägre än 1.014. Bör jag ändå vänta med att tappa på flaska, eller går det bra ändå, om jag håller ett öga på flaskjäsningen?
Många som har liknande resultat, att dn stannar av runt där. Men för mig kickade den igång igen på flaskan. Så det är väl upp till dig om du vill ta risken, ska dricka den fort eller har möjlighet att hålla den kallt.
Hur kinkigt är det med infektionsrisken.. dvs vågar ni använda samma utrustning (siphon/hinkar/slang etc.) för jäsning och hantering av brygder med Brettanomyces/Lactobacillus/Pediococcus som vanlig Saccaromyces? Håller på och jäser min första suröl och tänker öronmärka jäskärl, siphon och slangar för detta för att vara på den säkra sidan... samt att jäsa på annat ställe än där jag jäser de "vanliga" ölen. Men det kanske är överdrivet?
Jag har kört med samma utrustning till "ren" och sur/brettad öl i ett par år nu utan någon infektion. För mig har det fungerat bra med PBW + StarSan i allt som kommer i kontakt med ölen efter koket.
Många verkar dock få problem med infektioner, så jag vet inte om jag törs rekommendera det ![]()
Jästen har stått i 1l förkultur sen fredags och fick 0.5 ny vört igår, den verkar trivas bra. Regelbundet skakad. Är det något man bör tänka på innan man pitchar eller är det in i kylen, sedan hälla av ful-ölen och pitcha i rumstemp?
Hur kinkigt är det med infektionsrisken.. dvs vågar ni använda samma utrustning (siphon/hinkar/slang etc.) för jäsning och hantering av brygder med Brettanomyces/Lactobacillus/Pediococcus som vanlig Saccaromyces? Håller på och jäser min första suröl och tänker öronmärka jäskärl, siphon och slangar för detta för att vara på den säkra sidan... samt att jäsa på annat ställe än där jag jäser de "vanliga" ölen. Men det kanske är överdrivet?
Separat utrustning för jäsning och all behandling av det jästa ölet verkar det finnas bred konsensus kring. Separata lokaler verkar det finnas skilda uppfattningar kring. The mad fermentationist är en av dem som tycker det är overkill med separata lokaler med motiveringen att dessa organismer ändå finns runt om kring oss överallt, och jag går på hans linje.
Kloka ord, ekstedt!
Lite kuriosa: Jag använde Roselare Blend från Wyeast i min senaste bryggning. Den påsen består av en gäng kryp:
1. Belgian style ale strain
2. Sherry strain
3. Two Brettanomyces strains
4. Lactobacillus culture
5. Pediococcus culture
Vidare menade man att förkultivering inte var att rekommendera eftersom tillväxten av de olika jäststammarna/bakterierna inte kommer att bli proportionelig. Dvs mängdförhållandena kommer inte att hållas intakt, vilket då leder till att man inte får det resultat som jästtillverkaren tänkt med jästen i fråga. Tänkvärt och sant, men kanske hör till avdelningen finlir..
/Dompan
Tillförde lite mer frukt efter 2 veckors jäsning, efter det "dog" jästen. Dåligt med aktivitet, chockade jag den? Läste sedan här:
http://www.themadfermentationist.com/20 … myces.html
"Brett also likes a bit of oxygen as it slowly ferments. There is a large amount of debate over how much is good and how to get it into the beer. "
Så skakade på dunken i helgen, så kom jäsningen igång igen, nu bubblar det en gång i minuten ca. Nu är den nere på 10.12 - är den klar när FG är lika i tre dagar? Jag har inte sett några "brettbubblor" liknande:
http://3.bp.blogspot.com/-SRtua0i0v1Q/T … CN1537.JPG
Hur ska jag prima den innan jag tappar på flaska för att undvika sprängningar? Om jag vill ha kraftig kolsyra, vågar man tillsätta socker?
Smakar underbart surt och luktar helt fantastiskt! Men om jag vill ha mer restsötma nästa gång, hur går jag tillväga då?
Det är alltid en avvägningsfråga när man kan flasktappa ett slikt öl, men jag skulle nog vänta lite till. Det beror ju lite på hur ivrig du är på att få dricka den till semestern.
En variant är att tappa upp nu med relativt lite kolsyresocker, en annan är att vänta en månad och använda lite mer kolsyresocker. Vilket som bör du använda starka flaskor och övervaka kolsyreutvecklingen. Som tur är jäser brett ganska långsamt, så om du öppnar en flaska varje eller varannan vecka bör du kunna undvika flaskbomber genom att ställa in flaskorna i kylskåpet om kolsyran börjar dra iväg.
För mina fruktlambikar kör jag 6 g/l kolsyresocker, vilket initialt ger en ganska normal kolsyrenivå som sedan långsamt ökar, men jag har ännu inte nått upp till fontännivå. Jag brukar tappa med SG runt 1008.
Tack som alltid Ekstedt!
Luftar du någonsin vörten så som jag förklarade i inlägget?
Vad finns det för fördelar/nackdelar att använda brett tillsammans med någon annan primärjäst? Vad händer om man tillsätter brettjästen i sekundär?
Om man ska ha i Brettanomyces efter en annan jäst tex en saison jäst. Låter man då saison jästen jäsa klart o sedan häller man i Brettanomyces eller låter man saison jästen jäsa några dagar sen häller man i den andra?
Om man ska ha i Brettanomyces efter en annan jäst tex en saison jäst. Låter man då saison jästen jäsa klart o sedan häller man i Brettanomyces eller låter man saison jästen jäsa några dagar sen häller man i den andra?
Man kan lika gärna ha med Brett från början, Sacharomyces kommer ändå ta över föreställningen initialt.
Tack som alltid Ekstedt!
Luftar du någonsin vörten så som jag förklarade i inlägget?
Vad finns det för fördelar/nackdelar att använda brett tillsammans med någon annan primärjäst? Vad händer om man tillsätter brettjästen i sekundär?
På (a) svarar jag nej, och på (b) är den gängse uppfattningen att Brett solo ger mer fruktighet med mindre stallighet och lantgård, samt inte riktigt lika hög utjäsning. Mer som normal (över)jäsning alltså.
Faan nu blir man ju riktigt bryggsugen! Tips på någon frukt att ha i sekundären?
Saccharomyces-jäst som tillsätts som primärjäst kommer att avge estrar och andra biprodukter som Brettanomyces långsamt omvandlar till sina egna karaktäristiska doft- och smakämnen (funk). I en 100%-brett-jäsning, under normala omständigheter, skapar jästen väldigt lite av dessa funky toner.
Jag har dock provat rejält funky 100% Brett-öl som har jäst runt 25-28C. Möjligen lockar värmen fram dessa funky estrar - eller så rör det sig om "felsmaker" som sedan omvandlas till funk av jästen. Själv har jag inte provat att jäsa så pass varmt - men jag är sugen på att testa.
Jag har också känt väldigt olika karaktär från 100 % brett-öl. Från extremt stalliga och skitiga toner till ingen "funk" alls. Det beror nog både på art/stam samt jäsningsförhållanden (temperatur, mängd jäst etc.). B. lambicus har gett mest "funk", exempelvis i Mikkeller Yeast Series.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Brettanomyces