Hallonveteöl

Bryggde mig en hallonveteöl för lite drygt 2 veckor sedan. Har flyttat över ölet till fatet nu för kallkrash.

Ölet smakade bra, syrligt från hallonet ingen restsötma. Vilket var väntat.
Jag hade ett og på 1056. Efter 3 dagar tillsatte jag 2.5 kg hallon. Under natten deformerades locket av överjäsning.

Hur hög alkohol halt har jag nu. Med tanke på att hallonets socker oxå har ätits upp av jästen?
Jag smakade ju som sagt på ölet, och det hintade lite alkoholsmak. Kommer detta att försvinna, om inte kan man tillsätta socker precis innan jag tillsätter kolsyra i fatet. Då tänker jag på vanligt strösocker?

Borde det inte vara så att när man tillsätter kolsyra att det inte kan fortsätta jäsa?

Sv: Hallonveteöl

Hur hög alkoholhalt beror på mängden socker i hallonen, dvs du kommer aldrig få veta.
Alkoholsmak kan mattas av med tiden och maskeras av beska och sötma. En veteöl vill man inte lagra för länge dock så smaka av en gång i veckan så du inte lagrar för länge. 3-4 veckor max skulle jag säga.
Socker kommer inte att ta bort någon alkoholsmak, snarare tvärt om eftersom du får mer alkohol och inga smakbidrag av socker.
Kolsyra förhindrar inte jästen att fortsätta knapra socker så nej. Jäststopp(som man använder till vin) eller kraftig kyla är sätten att döda en jäsning, eller förlama en jäsning som eventuellt återuppstår... Jästen lägger av när den är färdig, ditt jobb är att se till att den får lagom mycket att göra.

Precis som andra bär innehåller hallon förutom socker också en massa vatten. Det är oklart hur mycket av detta vatten som hinner gå ut i ölen, men då de flesta bär har ett OG på 1040-1050 är en bra approximation att ditt öl har ganska oförändrad alkoholhalt på grund av fruktsockret.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ekstedt; om du skriver en bok om avancerad ölbryggning så köper jag den direkt, du är som ett uppslagsverk!

Det vore väl inte så svårt - det är väl bara att skicka bloggen genom ett script.. Det hade blivit en klart hyfsad bok tycker jag.

Tack för beröm, men det skulle nog krävas en hel del mer research först för att jag själv skulle vara nöjd. Och jag är nog lite för lat för det.

Ekstedt jag tänkte ha aprikoser i en öl. Ska jag ha dem i koket eller ska jag ha dem i sekundären?

Aldrig i koket. Tänk dock på att pastörisera frukten i ugn vid 100 C eller så i en halvtimma om du inte vill ha med diverse mikroorganismer från frukten i ölet.

Ok tack! Gäller det all frukt man vill ha i?
Ska vi ha en tråd fråga ekstedt?

Varför inte i koket, ekstedt?

Tack så mycket för engagemanget!
Skitkul när folks hjälps åt.

fatboy skrev:

Varför inte i koket, ekstedt?

Så kallade pektiner i bär/frukt kan orsaka grumlighet vid kokning. Vidare undrar jag hur mycket arom man får ut om man tillsätter under koket.

I en veteöl känns det ju som det kan kvitta lite om man skiter i grumligheten, då får man ju den steril också smile

Är det någon större skillnad om man tillsätter frukt under primär- eller sekundärjäsningen?

Om man tillsätter frukten under den aktiva jäsningen kan en del av aromen fastna på jästen och följa med den till botten.

I "Radical brewinng" har författaren Randy Mosher ett helt kapitel om att använda frukt i ölbryggning. Hans råd är entydigt: Låt ölet jäsa ut och tappa över till ett nytt kärl vid tillsättning av frukt. Frys gärna frukten först, men tina upp till rumstemperatur innan tillsättning. Ge frukten gott om tid på ölet, och skydda mot syre.

Köp boken, den innehåller mycket matnyttigt.

Bör man alltså FRYSA frukten och sen ha den i sekundären,
eller PASTÖRISERA i ugn och sen i sekundären,
eller både pastörisering och frysning?
Evigt tacksam
A

Man dödar väldigt få bakterier genom frysning till -18 men det kanske tillför något annat? Paströisering däremot men jag föredrar kastrull på låg effekt tills det kokar. Har inte läst boken så det vore kul att få veta varför man ska frysa frukten.

Frysning bryter ner cellväggarna och gör det lättare (snabbare) för smakämnen att extraheras, det är den gängse förklaringen.

Pastörisering kan man antingen göra i ugn eller vattenbad. I går drack jag en utmärkt berliner weisse med hallon på Amylases Sommarölsträff där bryggaren hade kokat hallonen innan tillsättning, så det funkar tydligen det med. Jag skulle dock välja pastörisering.

Misstänkte att det hade med cellväggarna att göra, frågan är om inte kraftig upphettning ger samma effekt men det orkar man väl inte testa en jämförelse på...

Nu är hallonveteölen klar och nästan slut. Det blev en ganska syrlig än. Läste att lagring skulle balansera. Men jag hade inget tålamod att vänta. Jätte gott blev det. Speciellt efter 2 veckor.

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

Kenneth84 skrev:

Nu är hallonveteölen klar och nästan slut. Det blev en ganska syrlig än. Läste att lagring skulle balansera. Men jag hade inget tålamod att vänta. Jätte gott blev det. Speciellt efter 2 veckor.

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

Skulle vilja testa en sådan öl. Har du lust att släppa ditt recept eller är det en fabrikshemlighet? wink

+ på Hallon-Vete-Recept ;-)
Men om man skulle vilja göra en snäll Pale Ale / Mild med aprikos, hur mycket frukt bör man putta i ?
Brukar ha ca 20 liter i sekundären...
Mvh A

Är det samma recept som i boken "Brygg ditt eget öl" så är det såhär:
23 liter

2,7kg Lagermalt
2,3kg Vetemalt

20g Challenger 7%

Wyest 1010 American wheat

Tillsätt 2,5kg hallon efter 2 dagar och låt stå 1 vecka.

Ja fast lite twikat.

Mäskvatten 22 liter. Lakade med ca 5 liter vatten.

Lagermalt 2 kg
Vetemalt 2.5 kg
Pale Ale malt 0.5 kg

Amarillo 20 gram
Protafloc 15 min

Hallon 2.5 kg frysta. Som jag blandade upp med 1 liter vatten och värmde upp till 75 grader.

Fast med facit i hand är det ett mirakel att det inte blev kontaminerat.
På den 3 dagen tillsatte jag min "hallonsylt". Under natten hade den deformerat locket och det hade läckt ut. Men med tanke på att det var vete i och en vetejäst så är det ju överjäst vilket skapade ett "lock" som troligen skyddade.

Så jag hade gjort en lite mindre sats nästa gång.

Någon som har provat att eftersmaksätta ett veteöl med hallon el dyl? Har fem liter kvar i en keg, tänkte att det kunde vara kul att prova. Om man håller den kylskåpskall (4 grader eller så) så borde det väl inte jäsa speciellt hårt heller tänker jag...

Jag har gjort det, finns nog provsmakning på min blogg. Blev inte helt övertygad dock. Det var okej men inte mer. Inte som en Cassis om vi säger så...