Fryst vört
En kombination av glömska och oförsiktighet så frös min vört under kallkrashning.
Är det bara att slänga eller vad kan man göra med den? Satte den på att tina långsamt, kan det hjälpa?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fryst vört
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
En kombination av glömska och oförsiktighet så frös min vört under kallkrashning.
Är det bara att slänga eller vad kan man göra med den? Satte den på att tina långsamt, kan det hjälpa?
Kallkrasch, alltså efter jäsning?
Här är en anekdot från Palmer som kan ge både tröst och vägledning ![]()
http://www.howtobrew.com/section1/chapter10-6.html
Har med råkat frysa en vört. Den var iofs inte genomfrysen, mer som slush. Den tinade upp och blev en okej öl. Hade aldrig smakat receptet ofruset så hur det skiljde sig vet jag inte.
Edit:
Kollade upp mina noteringar på ölen. Det var en IPA på med mängder av Citra. Den blev riktigt bra, kolsyresatte den iofs på fat.
Efter jäsning ja, detta är en vanlig ale, ingen lager. Jag hittade en sådan här i skafferiet, det borde väl lösa problemet med kolsyran?
Javisst. Enda avigsidan med att tillsätta en annan jäst är om den nya jästen klarar mer komplext socker än primärjästen. Då kan du få lite mer kolsyra än önskat. Men den jästen du länkar till är ju framtagen för att INTE orsaka det problemet ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fryst vört