Partyfat

Hej! Jag funderar på att köpa några partyfat till att börja med (nybörjare) för att se om det är något för mig. Om jag har en flexitap till partyfaten och en KEG Ceomat med CO2 patroner, kan jag då kolsyresätta faten med flexitapen för att slippa prima faten och sedan ersätta flexitapen med exvis plugg med säkerhetsventil?

2 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-06-03 12:50:57)

Sv: Partyfat

Det kan du absolut, men om du bara ska trycka i kolsyra känns det som en lite väl lyxig lösning. Det största kruxet är hur du ska "mata" flexitapen med kolsyra. Du måste ha någon form av kolsyreflaska och viktigast av allt: en reduceringsventil. När du ändå har investerat i det ser jag inte varför du inte lika gärna kan använda flexitapen för servering av ölen. Från reduceringsventilen kan du ta en slang med nippel som passar i gummibungen och trycka kolsyra i det/de fat som för tillfället inte har flexitap i sig.

do88.se har smidiga slangkopplingar i plast. Alla 13mm passar helt perfekt i den gråa gummibungen på partyfaten. Vill du bara trycka i ett fat tar du något liknande den här: http://www.do88.se/sv/artiklar/reducering-63-13mm.html

Vill du trycksätta flera fat samtidigt är det enklaste 13mm-Y-kopplingar: http://www.do88.se/sv/artiklar/y-koppling-13mm.html Ta en per fat plus en extra för att "sluta slingan" innan du kopplar in paketet mot din kolsyreflaska.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Hej!

Är lite nyfiken på hur jag mest praktiskt och ekonomiskt kan använda partyfat... Är ny på området, så begreppen sitter inte helt än. Prima faten, vad betyder det?

Kan jag kolsyresätta ölen med tryck i ett partyfat? Hur högt tryck tål de? Alternativt, kan jag kolsyra med socker?

Om jag skaffar kolsyreflaska behöver jag också regulator etc? För att tappa ölen med flexitapen, kan jag bara koppla till en liten plastkran, eller rekommenderar ni nåt annat?

Tack för hjälpen!!
Markus

Flexitapen kräver någon form av reglering av trycket på kolsyran. Sen kan du använda den till allt... kolsyresättning, servering, mottrycksfyllning.

Dom tål omkring 2.5 bar vilket gör det lite svårt att kolsyrejäsa i dom. Om man kikar i en kolsyretabell så ser man att man hamnar nära övre gränsen för vad faten klarar av. Om man istället trycker i kolsyra när fatet står lite svalare så behövs det inte så höga tryck.

Att prima innebär att tillsätta socker som jäser ut till kolsyra. Man kan inte använda samma mängd socker som man använder till  glasflaskor när man vill kolsyrejäsa på partyfat.

Ja du behöver regulator. Lagom flaska att börja med är sodastream.

Relax, don't worry... Have a homebrew!