IPA - Lager

Fick just ett infall. Det är otroligt populärt att brygga IPA. Det har jag aldrig gjort. Vad blir det av en öl som bryggs lika dant fast med lagerjäst och jäses inom jästen arbetsområde?
Jag är lite sugen på att testa..... Jag jäser mina fulöl/snabböl på köksgolvet, och dom blir aldrig bättre än lagerölen. men går det inte att dölja det med mycket mer humle tro? Eller dunkar i lika mycket humle som en IPA i en lager? Det blir ingen tävlingsöl, men kanske ett kul experiment?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: IPA - Lager

Det var ett reportage i brew your own för ett tags sen om india pale lager med recept

Jaha! Låter intressant!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag bryggde följande för ett år sedan:

pilsner 50%
vete 40%
karamellvete 5%
mörk vete 5%

magnum 90 min
perle 30 min
perle 15 min
polaris 15 min
polaris 5 min
polaris torrhumling

mäskade 63: 45min, 73: 30 min

jäste med s-23

Var inget vidare de första månaderna för att sedan bli riktigt trevlig. Drack sista efter nio månader, fortfarande humlig.

Jag kommer brygga den igen, men köra kortare vid 73 samt byta till w34-70.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Det går utmärkt tycker jag. Om man lagrar så får man stå tillbaka lite på humlearomen men å andra sidan blir de ofta rena och krispiga i smaken med rejäl humlekaraktär. Min erfarenhet är att man inte behöver lika mycket humle som i en IPA för att få samma bitterhet och humlekaraktär. 25% kan man nog skära ner för att få ett liknande resultat. Beträffande aromen så kan man ju även torrhumla i fatet efter en längre tids lagring.

Jaha! Här kom fram lite synpunkter som rakt i linje med mina egna tankar. Och det där ren krisp gillar jag. Det är lite det som är poängen med alltihop.