Vad bör jag göra åt OG:n?

Hej,

bryggde en IPA i lördags, använde mig av US-05 jästen.

OG var 1067

Jäsningen satte inte rikigt igång förens i måndags.

Idag så har den varit tyst och jag tog ett test och den visade 1021, enligt beersmith skulle jag ner till 1011, jag hade i 1dl socker för att få ner FG i programmet.

Har den jäst färdigt helt nu även om det inte pluppar i röret? om jag väntar tills det gått 2 veckor även om hinken är tyst, är chansen stor att OG går ner?

Eller bör jag öppna locket, hälla i mer torrjäst och på något sätt få igång jäsningen igen? Hur gör jag det i så fall, rör jag om i vörten? Eftersom den jäst en del redan så oxiderar jag väl ölen om jag gör så?

Sv: Vad bör jag göra åt OG:n?

Tror du inte det kan hjälpa att skaka upp jästen igen? Kan ju vara så att jästen har blivit trött och flockat. Ibland kan det hjälpa till lite.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

alegi skrev:

Jäsningen satte inte rikigt igång förens i måndags.

Det här är onormalt för US-05, den brukar dra igång efter högst 12 timmar. Det tyder på att jästen var gammal eller allmänt i dåligt skick.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Många föreslår att syresättning av vörten under (senare del av?) jäsningen rubbar jästens anaeroba cykel,och då minskar jästens förmågan att reducera diacetyl.
Samtidigt finns det ju jäststammar som kräver att man skakar upp dem (London Porter-jästen, vad den nu heter, och säkert många fler) för att inte flockulera i förtid.
Diacetylproblemet har jag själv erfarit så jag ruskar aldrig efter påbörjad jäsning. Oxidation kan ju vara ett annat annalkande problem vid omskakning.

Vad tror ni andra om detta?

En liten pigg förkultur kan säkert få ner FG om det är nödvändigt.

http://www.olprovningar.se/

Det är ju ingen risk att US05 flockulerar i förtid iallafall smile Man måste ju inte ska skiten ut tunnan eller vispa ner syre, det kan räcka med att snurra hinken lite utan att ha öppnat den. Då finns det inget syre att blanda ner och rotationen kommer få upp jästen igen, kan ge några pinnar till. Jag skulle även höja temperaturen, är du så nära FG så får du inga felsmaker av att jäsa runt 22-23c och låta jästen ha det bekvämt.
Jag läste en intervju nyligen med en kille som gått Weihenstephanerprogrammet och han hade blivit lärd att man som hembryggare inte ska använda sig av rent syre utan att skaka ger en bra mängd O2 i vörten. Samma sak med att köra med en andra syresättning. Det kanske jag skulle göra om jag bryggde en BW eller något över 10% men kanske inte ens då. Har man en bra förkultur från början så behövs inte mer syre för ytterligare reproduktion av celler utan jästen bör inom första dygnet gå över i anaeroba fasen.

Tack för era svar.

Det jag tänkte var att bara för att jäsröret inte är "lika" aktivt längre så behöver väl inte det betyda att jäsningen inte pågår? Eller har jag fel? Jag läste någonstans att man inte skall förlita sig helt på jäsröret, utan det kan vara aktivt även om jäsröret inte lever.

Dock så förstår jag att om all jäst lagt sig på botten så är den i princip färdigjäst. Men det är konstigt att den skulle lägga sig på 1020 FG eftersom jag syresatte vörten väl, samt mätte jästmängd med Mr Maltys kalkylator, lade mig t.o.m 0.5 gram över i fall om.