Behöver hjälp snabbt!
Hej,
jag satte en Dunkelweizen i söndags, blev inte så nöjd eftersom OGn blev lägre än beräknade 1051, den hamnade på 1048 ungefär.
Det hade ingenting med utbudet av sockret att göra, den prickar jag nästan alltid, utan det var koket.
Vanligtvis brukar jag behöva ca 18 liter för att få en batch på 11 liter när jag väl häller i hinken, nu blev det 12 liter. dvs 7 liter går bort genom BIAB påsen som tar lite vatten och sedan 90 min koket.
Men hur som helst, problemet är att jag hade sparat slurryn från förra hefeweizen jag gjorde, och hade i ungefär 0.1 liter som en calculator har sagt. Ingen starter på e-kolv med magnetomrörare utan bara rakt i med slurryn (vet inte om jag bara fick med vatten och 0 jäst).
Denna batch satte jag på "jäsning" i söndags kl 18:00 exakt.
Det har ännu inte skett något i hinken, och vattennivån i jäsröret hade sjunkit igår kväll, men idag var den tillbaka till lika mycket på båda sidorna ungefär.
Behöver jag oroa mig? Bör jag köpa en ny färskjäst och ha i? I så fall, är det bara öppna på locket och hälla i? eller måste jag röra om på nytt?
Samt, blir det för mycket med en smack pack på 12 liter på en OG på 1048? vill ju att den skall smaka som en dunkelweizen.
Tacksam för svar!