ut200
Hur är det med Ut 200, kan man ha sonden i vörten eller tål den inte väta?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → ut200
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Om ingen annan kommer med ett bättre svar så har jag för mig att vissa personer hade med gott resultat haft sonden i mäsken men att det inte var att rekommendera ifrån tillverkaren. Sen om du tänker att du skulle ha den i jäskärlet så var nog svaret bara nej... Kan dock ha fel så lita inte för mycket på mig. Annars är ju en Thermowell ett alternativ.
manualen är lite tvetydig men det verkar som givaren i sig ska tåla vätska?
"c) Placering av temperatursensorn
Sensorn lämpar sig för temperaturmätning från -40 °C till +99,9 °C. Den är vattensäker och
kan användas för att mäta vätskors temperatur.
Däremot går den inte att använda till aggressiva kemikalier eller reaktiva vätskor. Det går inte
heller att placera sensorn direkt i livsmedel."
Sen kan jag tycka efter att i många år handhaft professionell tempmätutrustning att dykrör/thermowell eller annan rejälare inkapsling hade varit bättre i längden.
Ett problem men en egenhändigt inkapslad givare är att man ska försöka få en så bra termisk överföring mellan givare o kapsling som möjligt.
Detta för att inte öka reaktionstiden onödigt mycket.
Jag har haft den i vörten vid mäskning och styrt mäsken på det viset i minst fem år. Har bytt sond två gånger tror jag.
I jäskärlet skulle jag inte ha den. Svår att göra ren.
har givaren hållt sig? kalibrering?
Lite tvetydiga svar ....hm, forfarande oviss ![]()
enligt tillverkaren tål den väta men det är inte processindustri-stuk på den om man säger så.
Givaren finns som reservdel även om det involverar lite lödning o skruva isär för att byta ev havererad givare.
Kabeln är i sig inte fruktansvärt robust så klämma den under tex locket på en jäshink hade jag nog undvikt.
Kör på.
Ok, tack för visat intresse, och svar!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → ut200