1 Senast ändrad av alegi (2014-05-22 13:49:03)

Få ner FG på en IPA? plus annat

Hej,

jag hade tänkt att brygga en IPA och använder till receptet:

2.3 kilo pale ale malt 82,2 %
0.15 kilo Carared 5.4 %
0.10 kilo Biscuit malt 3.6 %
0.01 kilo Carafa Special III 0.5 %
0.15 kilo Strösocker 5.5 %

Jäst jag tänkt använda: US-05 eller US-04 torrjäst.

Så mina frågor är:
Vilken torrjäst av dessa två borde jag använda till mina Amerikanska IPA?
Hur mycket torrjäst kommer jag att behöva använda mig av för 10 liter, 1060 OG vört? 0.5-0.6 gram?

Jag har i 150 gram strösocker för att få ner FG till 1.010 enligt Beersmith, om jag tar bort det så ökar FG till 1.012 men alkoholmängden minskar drastiskt, om jag fyller på med malt så ökar FG'n istället över 1.012 till 1.013-1.015.
Jag har valt Medium Body på Mash, varför inte Light Body?

Jo därför att jag är för rädd att den skall bli för tunn i kroppen. Är det bra med Medium Body eller borde jag ta Light body och köra den på 65 grader i mash? Med medium så säger den 66,7 grader mash temperatur.

Min viktigaste fråga är: Ska jag minska på strösockret eller är det lugnt? vill gärna ligga mellan 1.010-1.012 FG, och sockret verkar ju hjälpa till med detta.

Tacksam för svar!

Sv: Få ner FG på en IPA? plus annat

Det är bara att köra på och testa, BeerSmith är ändå rätt kass på att gissa FG. Med så mycket specialmalt kan det finnas en poäng med strösocker, annars är socker i en normalstark ipa inte standard direkt. Alternativt drar du ner på specialmalten och sockret, och ökar på med basmalt.

Angående jästen så antar jag att det är S-04 du har? Den ska du inte använda om du inte vill ha en engelsk ipa, kör på US-05!

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Å se över ditt vatten. En öl med hög mäsktemperatur kan anses vara torrare än en öl med låg mäsktemperatur som är bryggd någon annanstans baserat på vattnet.

Framförallt har jästen inverkan på utjäsningen... Mängd jäst, Syre i vört och viktigast jästens potentiella utjäsning. Ta reda på vad jästen har för utjäsningsgrad och hur mycket jäst din öl behöver genom T ex Mrmalty. Om du sen syresätter vörten på ett bra sätt så borde dina uträkningar stämma.