Sv: Bygga ett enkelt RIMS i plast önskar synpunkter och ideer.

Hej! Den pumpen använde jag förut att laka med och precis som du Torgny, hade jag problem med att hitta balansen på lakflödet. Då det är en membranpump kan man inte styra flödet på utgångssidan för då bygger den upp ett tryck som gör att tryckbrytaren slår av pumpen. Trixet är att strypa den på ingångssidan med t ex en liten slangklämma http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2 … ;gID=1019. Fast man kan använda vad som helst för att strypa ingångsslangen med, jag använde en mindre skruvtving.

Själv brukar jag lägga i en skärbräda av plast på malten i kylboxen, den flyter och låter flödet bli horisontellt i kanterna.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

I det fall som Torgnys (och snart mitt) så kan man väl bara stänga kranen lite på värmar hinken? Kan man inte finjustera flödet där? Sugsidan ju.

Men angående värmeslingor. Har ni inte upplevt att vörten bränt fast på era element? Rasken upplyste mej lite i ämnet faktiskt. Så kanske om man har 3 st 1kW slingor om man får tag på?
Men sen kan man ju koppla 2 st 2kW i serie och kanske ha ett extra för ytterligare effekt vid uppvärmning. Får se lite vad som finns i morgon att få tag på. Dom hade lite på Öb såg jag sist

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ytterligare sak... Vid mäskningen.... Om man värmer vörten i värmetunnan till rätt gradtal... då förlorar man lite på vägen till mäskkärlet va? Finns det orsak till att isolera slangarna tro? Eller är förlusten försumbar? Kan vara svårt att hålla koll på rätt temp om det finns förluster. Menar att kan vara lätt att få för hög temp?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

54 Senast ändrad av jrm (2010-09-15 07:53:03)

Jag tror värmeförlusten i slangarna är försumbar, men om du mäter temp. i kärlet och vid utloppet ved du ju snabbt om du har värmeförlust som du behöver kompensera för.

Jag bryggar "utomhus" och märker stor skillnad på värmeförlust i mäskkärlet beroende på utomhustemperaturen. Bryggar du inne avviker temperaturen nog inte många grader från bryggning till bryggning, så då kommer du snabbt lära dig din utrustning då du inte har en varierande faktor att ta hänsyn till.

Hej alla glada bryggare !

Jag är en ganska ny bryggare och har gjort en handfull bryggningar som varit lyckade, har bara använt mig av BIAB och det har funkat bra.

Men då jag brygger i en bielmeier gryta (29l rostfri) som har en termostat som inte är att lita på, funderar jag på att bygga mig ett enkellt RIMS verk för att kunna styra tempen under mäskningen bättre.

Då jag vill göra det så enkelt och billigt som möjligt tycker jag Anders bygge passar mig perfekt.

Tänkte be min svåger att göra ett rostfritt kärl på ca 50l i utbyte mot god öl i stora lass, isolera detta ( förslag på isolering mottages gärna) sedan klä med smala bräder.

En jäshink som behållare för malt precis som Anders.

ett värme element på 2kw, räcker detta tro för att värma upp och sedan få till ett kok inom en rimlig tidsram?
sedan en universaltermostat tex ut-200 som finns på humlegården att styra elementet med.
ser på beskrivningen på ut-200 att givaren inte går att sänkas ner i vätskor, förslag på andra? var är lämpligast att placera givaren?

ett par frågor till, bare with me wink

hur stort utrymme bör det vara under jäshinken?
hur många liter/h bör pumpen cirkulera vörten?

delar jag hittat på ebay, kom gärna med förslag/åsikter
http://www.ebay.com/itm/109GPH-Hot-Wate … 485ad7f4a9
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-2000W-B … 1c37d9d5f3

kan man använda denna för att reglera elementet? behöver man isåfall något mer än denna eller man kan koppla elementet till denna?
http://www.ebay.com/itm/220V-Digital-LC … 4d1ac45fb4

/Mattias

En öl i handen är bättre än 10 på systemet wink

om du tänker göra ca 40 liters satser så är 2KW på tok för lite. Jag kör med 3kW i min 50 L gryta och då kör jag BIAB med 31 liter och slutar på 20 liter.
Varför sänka ner en platshink när du kan använda endast en maltpåse, tex. den stora på humle shop?! den filtrerar samtidigt bort rätt så finkorniga malt skal etc vid recirkulationen.
Jag kan rekommendera auber instruments http://www.auberins.com/index.php?main_ … mp;cPath=1
PID kontroller till bra pris samt temp sensorer. Din temperatur kommer då att bli betydligt lättare att kontrollera.

jag har ett T-stycke vid utloppet nere i grytan. tempsensorn går in nästan till mitten av gryten och vörten rinner ut genom t-styckets andra utlopp och går ner till pumpen som pumpar upp till maltbädden igen.

desto bättre pump desto längre håller den också. har kört några år med march pumpen som humle säljer och gillar den skarpt.
dyr ja men den håller.

ursäkta den röriga texten;) hopas du fattar i allafall;)

57 Senast ändrad av MonkeySpanker (2014-05-16 11:04:40)

Tack för input Petern !

tanken med plasthinken är att den ska tvinga vörten att cirkulera genom malten så att den lakas kontinuerligt och att skalen funkar som ett "sandfilter" och silar vörten (är ganska ny på terminoligin inom bryggning så hoppas ni förstår) ser 2 möjliga problem med maltpåse,
1 att vörten hittar en lättare väg genom väggarna på påsen och inte går via malten
2 påsens masker är för små så malten stoppar vörten från att cirkulera och blir problem för pumpen.
som sagt är ganska oerfaren så kan mycket väl vara  så att jag har helt fel smile

ahh smart med T-stycke till tempsensorn!!

har sneglat lite på PID kontroller men har absolut ingen erfarenhet, verkar vara ett väldigt bra verktyg så får nog läsa på lite mer så jag förstår mer bla hur man ska koppla in mm

hmmm ja hade tänkt göra upp till 30-40 liters satser, hade hoppats på  att ett 2kw element  skulle räcka så jag bara hade behövt en fas.

Jag är helt med på att man får vad man betalar för men till en början vill jag testa med lite billigare delar för att se så att jag kan få det till att fungera plus om man gör något fatalt fel så förstör man en billig grej istället för en dyr,
sen när man är ganska nöjd så uppgradera.

om jag förstått det rätt har denna "grunka"   http://www.ebay.com/itm/Microcomputer-T … 540629b1d2 ett relä som klarar upp till 250V och 10A då borde jag väll kunna koppla ett 2kw element direkt till denna? hur gör jag om jag vill styra 2st element som är på olika faser med samma kontroll? går det?

tänkte när jag väl är nöjd med funktionen och kanske upgraderar till en bättre PID kontroller kan jag använda denna till att reglera tempen i en jäskyl eller liknande

Jag är ganska säker på att 2kw skulle kunna hålla 40 liter kokande i en stor plasthink om det är så du menar. Det tar dock bra länge att komma upp i kok med den setupen.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

OK då skulle jag kunna göra som geandhei tidigare i tråden ha två element på varsin fas och bara använda båda när jag ska höja temperaturen.
tack Morgan

/Mattias