Mash out och stegmäskning - Beersmith gör fel uträkningar.
Jag har gjort stegmäskning och mash out 3 gånger nu, och Beersmith har räknat fel varje gång. Jag har skrivit in all min utrustning, men det blir ändå alltid fel. Samma med mycket som Beersmith räknar ut i och för sig, men just när det gäller stegmäskning så vet jag inte hur jag ska kunna räkna ut det själv.
Härom dagen mäskade jag med 12.9 L, 63-63.5 graders vatten i 75 minuter (siktade på 64). Sen skulle jag göra en mash out vid 70 grader i 15 minuter. Beersmith hade då räknat ut att jag skulle lägga till 3.1 L kokande vatten till mäskgröten. Jag kokade upp lite mer, kanske 3.3-3.4 L och adderade allt. Men temperaturen stannade på ca 67 grader. 3 grader mindre än beräknat alltså. Vid bryggningen innan det kom jag också under önskad temperatur. Då hade jag satsat på 76 grader, men hamnade på 71.
Hur kan jag gå till väga för att det ska bli rätt nästa gång? Går det att ställa in sin utrustning mer exakt i Beersmith? Jag tycker att jag fyllt i alla parametrar som går.. Jag ska kolla igenom programmet senare ikväll och kolla om jag kan tweaka mer..