Mash out och stegmäskning - Beersmith gör fel uträkningar.

Jag har gjort stegmäskning och mash out 3 gånger nu, och Beersmith har räknat fel varje gång. Jag har skrivit in all min utrustning, men det blir ändå alltid fel. Samma med mycket som Beersmith räknar ut i och för sig, men just när det gäller stegmäskning så vet jag inte hur jag ska kunna räkna ut det själv.

Härom dagen mäskade jag med 12.9 L, 63-63.5 graders vatten i 75 minuter (siktade på 64). Sen skulle jag göra en mash out vid 70 grader i 15 minuter. Beersmith hade då räknat ut att jag skulle lägga till 3.1 L kokande vatten till mäskgröten. Jag kokade upp lite mer, kanske 3.3-3.4 L och adderade allt. Men temperaturen stannade på ca 67 grader. 3 grader mindre än beräknat alltså. Vid bryggningen innan det kom jag också under önskad temperatur. Då hade jag satsat på 76 grader, men hamnade på 71.

Hur kan jag gå till väga för att det ska bli rätt nästa gång? Går det att ställa in sin utrustning mer exakt i Beersmith? Jag tycker att jag fyllt i alla parametrar som går.. Jag ska kolla igenom programmet senare ikväll och kolla om jag kan tweaka mer..

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2014-05-13 23:28:54)

Sv: Mash out och stegmäskning - Beersmith gör fel uträkningar.

Visst går det, att ha i åtanke är att beersmith samt andra liknande program bara är en väldigt stor miniräknare.
Bortsett från saker som temperatur på var och hur du mäter i mäsken i kombination med yttertemp, malttemp osv.

Den spottar bara ut siffror/antaganden efter en formel.
Ex. som min IPA som enligt beersmith ska sluta på 1.014 men alltid (tack och lov) slutar på 1.011 - 1.010.

Med tiden kommer du att med hjälp av dina mätningar och observationer antingen kunna ratta in och justera din profil så att den stämmer. Det kan innebära att du måste ändra faktiska värden för att det ska gå ihop. 

Alternativt lära dig att skarva så du vet att när beersmith säger 75C ska det vara 79C. Samma sak om du brygger en kall vinterdag eller varm sommardag. Jag krossar min malt utomhus i ur och skur och visst slår det på ngn grad om det är 35C eller -3.5C i mäsken wink

Mät och skriv ner, snart träffar du rätt med förbundna ögon.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack! Vi pratade om det här i en annan tråd också. Det är bara att bita ihop och gå på erfarenheten som kommer så småningom! smile

4 Senast ändrad av Dompan (2015-01-22 21:32:36)

Väcker liv i denna tråd med en relaterad fråga: -hur gör ni för att koktiden ska få effekt på OG i Beersmith? För mig händer ingenting med OG om jag ändrar koktid från säg 60 till 90min. Antar att jag gör något fel?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

5 Senast ändrad av svensson.lu (2015-01-22 21:24:42)

Klicka i att du ska använda boil off as hourly rate i profilen

Jag har boil off as hourly rate vald. Det gör ingen skillnad mer än att pre-boil volymen ökar.

Efter lite googlande och funderande kom jag fram till följande:
Beersmith justerar pre-boil volymen om man ändrar koktiden. Mängden extrakt och batchstorleken blir densamma. Hade pre-boil volymens hållits konstant och koktiden ökats hade batchstorleken minskat och OG ökat. Då lärde man sig något idag också!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag tänkte också fel, trodde du menade pre boil OG. Men det låter ju vettigt.!