Veteölen blir aldrig som jag vill!
Hej,
vet inte vad jag skall göra åt detta. Men varje gång jag försöker brygga en veteöl vare sig det är All-grain eller Brupacks extrakt sats eller annat med DME, LME så får jag ett och samma fel.
När jag skall buteljera så tar jag ett FG test och sedan smakar jag av ölen, och den smakar alltid underbar, med dess klassiska veteöl smakerna.
Men efter jag buteljerar så förändras smaken när kolsyra och allt är bildad.
Jag vet inte om det är diacetyl som bildas under kolsyrebildningen eller något annat.
Att ha doftat och smakat klassiska skumbanan etc etc (jäst) till att efter ha öppnat en flaska känna en helt annan doft, och jag blir tokig.
Jag kan aldrig få till veteöl, och det spelar som sagt ingen roll om jag använder all-grain, öl extrakt kits etc etc, om jag använder dom klassiska färska jästerna från Wyeast eller det andra kända märket, om jag jäser i 17-20 grader, det blir samma fel varje gång.
Men det jag stör mig mest på är som sagt att det smakar underbart INNAN jag buteljerar. Och för att buteljera använder jag en flaskpåfyllare som jag sätter på tappen, och sedan ner i flaskan, låter det fyllas på, och sedan sätter jag kapsyl på.
Eftersom denna smak som inte hör till kommer efter att jag buteljerat så tror jag inte felet ligger i jäsningen eftersom det smakar gott efter jäsningen är klar.
Jag har alltid trott att det beror på att jag låter veteölen stå i hinken för länge så att all jäst lägger sig, så denna gång buteljerade jag efter 9 dagar efter att det varit tyst i hinken i 4 dagar. FG mätte 1014 och det smakade som en riktig hefe skall göra.
Men sedan öppnar jag en flaska och jag möter denna doft jag alltid får möta.
Vad tusan är det jag gör fel?
Renlighet är jag noga med, oxidering likaså, jag brukar sällan flytta ölen till ny hink om jag inte skall torrhumla ölen.
Flaskorna gör jag rent med allt från Oxipro till PBW och sedan star san. Smaken blir densamma ändå.
Någon som har en teori om vad det kan röra sig om?
Tacksam för svar!