Veteölen blir aldrig som jag vill!

Hej,

vet inte vad jag skall göra åt detta. Men varje gång jag försöker brygga en veteöl vare sig det är All-grain eller Brupacks extrakt sats eller annat med DME, LME så får jag ett och samma fel.

När jag skall buteljera så tar jag ett FG test och sedan smakar jag av ölen, och den smakar alltid underbar, med dess klassiska veteöl smakerna.

Men efter jag buteljerar så förändras smaken när kolsyra och allt är bildad.

Jag vet inte om det är diacetyl som bildas under kolsyrebildningen eller något annat.

Att ha doftat och smakat klassiska skumbanan etc etc (jäst) till att efter ha öppnat en flaska känna en helt annan doft, och jag blir tokig.

Jag kan aldrig få till veteöl, och det spelar som sagt ingen roll om jag använder all-grain, öl extrakt kits etc etc, om jag använder dom klassiska färska jästerna från Wyeast eller det andra kända märket, om jag jäser i 17-20 grader, det blir samma fel varje gång.

Men det jag stör mig mest på är som sagt att det smakar underbart INNAN jag buteljerar. Och för att buteljera använder jag en flaskpåfyllare som jag sätter på tappen, och sedan ner i flaskan, låter det fyllas på, och sedan sätter jag kapsyl på.

Eftersom denna smak som inte hör till kommer efter att jag buteljerat så tror jag inte felet ligger i jäsningen eftersom det smakar gott efter jäsningen är klar.

Jag har alltid trott att det beror på att jag låter veteölen stå i hinken för länge så att all jäst lägger sig, så denna gång buteljerade jag efter 9 dagar efter att det varit tyst i hinken i 4 dagar. FG mätte 1014 och det smakade som en riktig hefe skall göra.

Men sedan öppnar jag en flaska och jag möter denna doft jag alltid får möta.

Vad tusan är det jag gör fel?

Renlighet är jag noga med, oxidering likaså, jag brukar sällan flytta ölen till ny hink om jag inte skall torrhumla ölen.
Flaskorna gör jag rent med allt från Oxipro till PBW och sedan star san. Smaken blir densamma ändå.

Någon som har en teori om vad det kan röra sig om?

Tacksam för svar!

Sv: Veteölen blir aldrig som jag vill!

Diacetyl har du från jäsningen och har du blivit av med den så kommer den inte tillbaka. Det är mest lager som jäser kallt som har problem med diacetyl, hefe som jäser ganska kraftigt hat jag aldrig märkt någon diacetyl i. Svavel däremot...

Det låter mycket märkligt att smaken skulle ändras så mycket och det jag spontant tänker på är om det är temperaturen du dricker i som gör stor skillnad. Dina provsmak är runt 20c och du kanske har 4c i kylen. Ett öl är inte klart förnens det kommit i kolsyra och en del skillnad är det på f-provet och den färdiga ölen men det brukar alltid gå och det bra hållet för min del. I övrigt är det svårt att säga vad du har för felsmak utan att ha smakat. Hur ser ditt vatten ut? Receptet?

Ok då kan vi stryka Diacetyl om så är fallet men svavel ja, kanske är det svavel, vad gör man i sådana fall?

Smakproverna görs i rumstemperatur, det stämmer fint. Och som det smakar när jag smakar det i 20 grader och färskt, så vill jag att slutresultatet skall smaka, dvs med kolsyra och allt.

Men som sagt, det färdiga ölet brukar gå åt det bra hållet, men i mitt fall går den tvärtom med veteöl.

Det som får mig att lida är att ölen är så drickbart innan jag buteljerar. Jag skulle kunna hälla ölen i ett erdinger glas och dricka det, för det smakar precis som en Hefe fast utan kolsyra. Men att dricka den med kolsyra, tja! då har man helt plötsligt ett annat öl i glaset där veteöl smakerna helt försvunnit och ersatts med någon annan icke tillhörande smak.

Jag kan skicka min öl till alla som vill pröva, då kanske man äntligen kan få ett svar på vad det är för fel.
Bor i Stockholm, om någon i stockholm har lust att försöka luska ut vad felet är, så be my guess please!

Kan även skicka iväg den med post (förhoppningsvis spricker inte flaskan på vägen).

Vattnet är Stockholms vatten, bor i Saltsjöbaden/Nacka. Eftersom jag har gjort X antal Full-grain satser och inte varit nöjd med dessa (gäller veteöl) så har jag gått över till Brupacks Veteöl's extrakt Kit, då använder man DME och LME, samt humle och sen valfri jäst.

Använder alltid flytande jäst till Veteöl, någon av de klassiska sorterna.

Har du testat att kolsyresätta den färska ölen på fat?

Jag äger inget fat så kan inte testa, men skall göra ett nytt försök och denna gång ska jag ta två liter vört och stoppa i kylen för att sedan hälla i färsk jäst och skaka och sedan hälla i en hink (som sockerlag) för att sedan häva över den färdig jästa ölen i hinken och låta det blandas innan jag buteljerar, och så låter jag det verka istället för socker. Förhoppningsvis får jag då en god smak.

Du ska helt klart få ett bättre resultat med allgrain för denna öltyp så något skumt är det.
Jag provar gärna en flaska för att se om jag kan hitta felet. Maila recept och så detaljerad bryggmetod som möjligt också (inkl datum på bryggning/flaskning). Gustav Lindh, Agetomta 7, 605 93 Norrköping

7 Senast ändrad av Ale Bundy (2014-05-13 10:55:33)

Vilken temperatur kolsyrejäser du i?
Jag har inte en enda bra flaska och jag använder strösocker och kolsyrejäser i rumstemperatur.

Det ovan låter ju inte bra, men....  Jag använder fat och flaskar bara slattar om det är mer än 2L kvar efter fatfylling.
Jag är grymt missnöjd med mina flaskor, kanske du också är känslig för strösocker och varmjäst kolsyra?
(stora stickiga bubblor som ger huvudvärk)  smile

Men är det bara veteölet som blir dåligt, då verkar det vara recept/råvaru problem och inte problem med metoden.

Jag tror på infektion faktiskt... Förra året hade jag liknande resultat med alla min Pale Ales, smakade grymt vid flaskningen och sedan nope bara skit. sad Vet ju inte hur dina smakar men i mitt fall så var det endast mina Pale Ales som efter kolsyrejäsningen blev lixom tunna i smaken, brist på Arom och någon ytterst liten bismak. Allt tillsammans gjorde dock att det verkligen inte smaka ens i närheten lika med hur det gjorde vid flaskningen.

Under denna perioden bryggde jag många typer av öl men det vara bara dom Ljusa svagare ölerna som drabbades vilket får mig att tro att det hade att göra med en väldigt liten mängd långsamtverkande bakterier eller liknande som hade intagit mina plasthinkar och som bara lyckades angripa dom svagare ölerna.
Efter att ha varit sjukt irriterad i typ 6 månader bytte jag iaf alla hinkar mot glasdamejeanner och så var problemet väck. Bryggde tom samma recept på glasdamejeannerna och blev super nöjd.

Sen det där angående strösockret så tror jag också att det har med infektion att göra. Jag kan ju så klart ha fel om allt här men det skulle ju kunna vara så att man har fått en liten mängd ohyra i ölen men som bara behöver det där extra sockret för att helt bryta ut?
Är otroligt självkritisk vid smakandet av min egna öl och verkligen skannar efter vad som skulle kunna vara en bismak men har senaste året gjort precis som du Ale Bundy att man fatar med kolsyra och flaskar sista slatten med socker i flaskor. faktiskt bara känt skillnad på någon enstaka jämförelse då jag också tror mig fått en lättare infektion eftersom kolsyran i dom fallen blivit en aning högre på flaskorna än fatet. Annars ingen skillnad och inte heller större bubblor som ger huvudvärk.

Tack för svar!

Ja, att det skulle kunna vara en infektion har jag inte tänkt på. Är alltid noga med renlighet, men dock alltid trott att jag skulle märka en infektion genom att provsmaka ölen innan jag buteljerar, men det kanske är så att infektionssmaken inte kommer förens efter att man flaskat, i så fall har jag lärt mig något nytt.

Kokar du sockerlag till primning eller kör du sockret direkt ur förpackningen?

Socker direkt ner i flaskan, men märker inget fel på mina andra brygder så jag tror ändå inte på infektion. Det jag tycker smakar fel eller är felet i mina vete är att banan/nejlika tonerna försvinner och ersätts med något annat, men inte så att det smakar odrickbart, tonerna finns men även en tredje.

Sockerlag vågar jag inte eftersom jag inte vet exakt mängd öl som ligger i hinken (pga t ex torrhumling som suger i sig vätska, eller jästkakan i botten osv) så jag är rädd för att det då ska bli för mycket.

Jäs klart, flytta till ny hink, ta mängden öl i hinken ggr 5g för ale eller x10g för veteöl och koka sockret med 1dl socker i 5 min. Blanda i sockerlager i ölet försiktigt och rör försiktigt efter var 5e flaskad flaska. Socker ur förpackning är som att be om problem tycker jag...

13 Senast ändrad av alegi (2014-05-14 20:15:27)

Jo jag förstår det, nästa gång skall jag försöka med sockerlag, men denna vetebatch skall jag testa en helt nytt sätt som jag inte tidigare testat.

I framtiden blir det att köpa ett partyfat av något slag på 5L för att testa skillnaden mellan flaska och fat. Gillar jag resultatet så kommer jag med garanti att bekosta på ett Corneliusfat på 9L eller 18L (9L skulle utan problem få plats i kylen, + att jag oftast brygger 10 liter åt gången).

Men satan vad pengar man lagt ner på denna hobby i form av ingredienser, jäst, böcker, utrustning m.m, hade jag lagt dessa pengar på att ta körkort så hade jag nog haft råd med så många lektioner att jag skulle haft det rosa kortet vid detta laget smile

Men bor man i Sthlm som jag gör, så känns det som att hobbyn kommer före smile Körkort kan man väl alltid investera i senare när man fått jobb (efter studierna).

Hoppas du får det löst iaf. Och som Lindh skrev, koka sockret. Om du nu säger att du är duktig med renligheten så borde du absolut inte låta sockret vara en okontrollerad faktor... Ha inte dina plasthinkar för länge heller, plast repar lätt och kan bli omöjliga att rengöra även om du låter dom stå läge med rengöringsmedel.

Jag hoppas att jag löser problemet också, nästa gång skall jag försöka göra med sockerlag för att se om det blir skillnad, och framöver skall jag försöka investera i ett corneliusfat så att jag där kan se om det blir en markant skillnad.

Här är en enkel kalkylator om du vill göra det enkelt för dig:
Där kan du också se att det inte är hela världen om du har fel på en liter.

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … ation.html

Den funkar med Liter och Celsius också om du skriver L respektive C efter värdena.
Använd . istället för ,