Sv: Bryggdag

Tyckte att Potlatch hade en riktigt härlig brettkaraktär, övermogen frukt, som det ska vara. Så jag håller också på och odlar upp bottensatsen av den  så får vi se vad det blir av'et.

Brygde en american brown ale ikväll. Fast med engelsk humle. Så kanske engelsk brown ale. Fast med amerikansk jäst. Härlig kväll att stå ute och brygga i iallafall!

cross kitchen :-D

bjolu340 skrev:

Brygde en american brown ale ikväll. Fast med engelsk humle. Så kanske engelsk brown ale. Fast med amerikansk jäst. Härlig kväll att stå ute och brygga i iallafall!

Stefan

@megen: 25g vid 20min och 45g vid 1min i 23l öl.

Idag bryggs en SMASH på münchnermalt och Ellahumle.

Bryggdag över med skapandet av något som ska likna en Historisk IPA. Mer info finns i Historisk IPA-tråden på shbf:s forum.

Lätt den bästa bryggdagen för mig idag big_smile. Precis allt gick klockrent, kokade ute, så skönt att slippa kondens.
Blev en saison med lite vete och råg.

Snart dags för inmäskning av en belgisk kvadruppel, siktar på OG 1.100.

1,209 Senast ändrad av Lindh (2014-05-01 14:03:38)

Bryggt mig en Pale Ale igen med en ny utmanare i husjäst-letandet. BRY97 fick utmana US05 och jag bryggde utomhus medan tv4-nyheterna stod och filmade. Helt otroligt vad lite vind kan göra för boil-offen! Länk till blogginlägget om bryggningen: http://lindh.olkartoteket.se/2014/05/lindhs-pale-ale/

Och nej det var inte idag det skedde men jag kommer ikapp med datumena nu smile

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2014/04/140403_VictorIV_0010.jpg

Spontanbryggde (tihi!) en pseudolambik på pulver och whitelabs belgian sour blend nu på kvällen.

Del två i jästduellen mellan WLP510 och Wyeast 3864 står på kokning. En Belgisk Trippel på OG 1084 och kryddad med en liten nypa koriander och paradisfrön tillsammans med lite Belma sista 5min av koket.

Här blir det också belgisk trippel med Barke-pilsnermalt, Saaz och WLP500.

Barkemalten var svårkrossad, första gången jag behövt att ändra inställning på krossen, först ett pass med väldigt stort gap och sedan ett pass en gnutta större än normalläget.

Kyler en Sommar IPA. Amarillo till största delen men med Summit som komplement. Jäser med Burton Union jästen som jag tycker ger bra utrymme för humlen utan att jäsa bort maltigheten.

1,214 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2014-05-08 21:37:11)

Gjorde en tripel (barkemalt, magnum, saaz och canadian belgjästen) samt en märzen/oktoberfest (barke, munchener magnum, hallertau mittelfruh och hella-bockjästen) igår. Krossade för första gången med en kross jag lånat av en nyfunnen bryggarkompis. Det gick bra tror jag men jag körde biab så då är väl krossninge inte superavgörande.

EDIT: la till ett "inte".

1,215

Kör just nu hopstand på ytterligare en American Pale Ale. Denna gång får Nottingham utmana US05. Håll tummarna för att min diptube till hopstoppern fungerar för jag har inte kokat någon silduk som backup. Living on the edge smile

Kokar en Wit med EKG, Pomerans och Koriander

Bryggar Kill streak  i tråden...

Mäskar i skrivandets stund en Vienna Lager som ska jäsa med Mexican Lager, blir det då en Mexican Lager?

Här har det bryggts med strong pale ale i split batch mellan Amarillo och Baron-humle a la no-chill.

Satte en APA SMASH med Vienna och Simcoe på jäsning för någon timme sedan. BIAB och morgonbryggning har blivit min melodi.

Weinkeller skrev:

Satte en APA SMASH med Vienna och Simcoe på jäsning för någon timme sedan. BIAB och morgonbryggning har blivit min melodi.

Jäklar vad snabb du är. Jag använder också BIAB, men det tar nog en 5h för mig ändå.

Getingen skrev:
Weinkeller skrev:

Jäklar vad snabb du är. Jag använder också BIAB, men det tar nog en 5h för mig ändå.

Började med förvärmt vatten kl 05.30 wink

Weinkeller skrev:
Getingen skrev:
Weinkeller skrev:

Började med förvärmt vatten kl 05.30 wink

Trodde inte normalt folk gick upp så tidigt på helgen wink

Vem har sagt att jag är normal??

1,224

Man kan ju sätta timer också. :-D

Med Braumeistern brygger jag ibland öl medan jag är på jobbet. Eller mäskar öl får man väl kanske säga. Men om man kommer hem till en öl som är utmäskad så kan man köra igång koket och kasta i FWH, käka middag och sedan stoppa i smakhumle och kylspiral. Det är måhända en lång bryggdag men inte någon speciellt maximal ansträngning.