Lakning Braumeister
Hej
Funderade över min lakning i helgen. Normalt lakar jag med två liter i min BM 20. Jag har ingen mjölksyra i vattnet. Hur brukar ni laka er BM?
Martin
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Lakning Braumeister
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Funderade över min lakning i helgen. Normalt lakar jag med två liter i min BM 20. Jag har ingen mjölksyra i vattnet. Hur brukar ni laka er BM?
Martin
Jag har inte så många bryggningar med min BM20, men jag brukar mäska med 20L och laka med 10L, får då ca 25L att koka mer till ~21L på 90min.
Är det ljus öl kör jag 2ml mjölksyra i mäsken och 1ml i lakvattnet.
Varför laka med så lite? Tänker mest på att effektiviteten/utbyte borde bli lågt.
För en normalstark öl brukar jag mäska med ca 24 liter laka med ca 6 liter. Siktar på ca 28 Liter före kok.
Nyss skaffat BM50 och har bryggt 2 ggr med kort maltpipa.
Jag lakar med lika många liter som jag har kg malt i pipan. Tanken är att "alltid" börja med samma mängd vatten i BM, malten håller ca 1 liter per kg så om jag då lakar med den mängd som malten kan hålla borde jag vara tillbaka på "startvolymen".
Eftersom man inte ser hur mycket vätska man har i BM (i alla fall inte i BM50 med korta pipan) så är det mitt sätt att enkelt hamna ungefär rätt i volym innan kok.
Har dessa båda gånger prickat planerat SG, f-n vet hur det gick till :-)
Nu är jag "nybryggare" så det är kanske inte så man ska göra, men jag tänkte köra på den metoden ett tag så får jag se om det håller.
@ballista
Har tankarna kring detta resulterat i något?
Med vänlig hälsning Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Lakning Braumeister