Lakning Braumeister

Hej

Funderade över min lakning i helgen. Normalt lakar jag med två liter i min BM 20. Jag har ingen mjölksyra i vattnet. Hur brukar ni laka er BM?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Lakning Braumeister

Jag har inte så många bryggningar med min BM20, men jag brukar mäska med 20L och laka med 10L, får då ca 25L att koka mer till ~21L på 90min.
Är det ljus öl kör jag 2ml mjölksyra i mäsken och 1ml i lakvattnet.

Varför laka med så lite? Tänker mest på att effektiviteten/utbyte borde bli lågt.

För en normalstark öl brukar jag mäska med ca 24 liter laka med ca 6 liter. Siktar på ca 28 Liter före kok.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Nyss skaffat BM50 och har bryggt 2 ggr med kort maltpipa.

Jag lakar med lika många liter som jag har kg malt i pipan. Tanken är att "alltid" börja med samma mängd vatten i BM, malten håller ca 1 liter per kg så om jag då lakar med den mängd som malten kan hålla borde jag vara tillbaka på "startvolymen".
Eftersom man inte ser hur mycket vätska man har i BM (i alla fall inte i BM50 med korta pipan) så är det mitt sätt att enkelt hamna ungefär rätt i volym innan kok.

Har dessa båda gånger prickat planerat SG, f-n vet hur det gick till :-)

Nu är jag "nybryggare" så det är kanske inte så man ska göra, men jag tänkte köra på den metoden ett tag så får jag se om det håller.

@ballista
Har tankarna kring detta resulterat i något?

Med vänlig hälsning Fredrik