Får vänta innan smaken kommer

På i princip samtliga bryggningar jag har gjort, ca 10 st, så har jag upplevt ett fenomen som andra inte verkar ha. Trots att jag använder minst lika mycket humle som "alla andra" och torrhumlar, så får jag ingen humlesmak förrän efter sisådär 6 veckor.

Exempelvis bryggde jag en APA runt nyår och la på fat. Efter en vecka eller så provade jag, väl medveten om att tidigare bryggningar också har uppvisat samma "problem", och den här var likadan. Provade sedan en gång i veckan ungefär, och efter 6-8 veckor finns där helt plötsligt mängder av humlesmak.

Kollar man runt på nätet så verkar ju folk vara noga som attan med att humlekraftig öl ska drickas så snart som möjligt för mesta tänkbara smak, men så är alltså inte fallet.

Är det någon som har en teori om vad det kan bero på? Jag har provat att lagra både kallt i kyl, samt i rumstemperatur och märker ingen jätteskillnad i hur lång tid det tar innan smaken kommer fram.

Sv: Får vänta innan smaken kommer

Det låter som att du har en del jäst kvar i suspension som kan dölja humlesmaker, det skulle förklara att smaken träder fram mer när du lagrat en tid. Jag har bara märkt det motsatta, att humlen avtar med tiden (framförallt torrhumle). Visst utvecklas smakerna snabbt första 2-3 veckorna men du borde inte känna mer humle.
Vad har du för jäst? Hur mycket humle? Har du någon ny flaska du kan köra i -1c 4dagar för att testa?

Kallkraschar du bort jästen? Precis som Lindh skriver är det en möjlig orsak. 6v är dock ingen ålder för en humleintensiv öl.

Hm ja nu är vi kanske något på spåren, det med jästen har jag faktiskt inte funderat på och kallkraschat har jag inte gjort innan.

Jag kör Us05, 1 påse till ett 18l cornelius, humlen har jag dålig koll på just nu, vet bara att jag kollade andra recept och tog i lite extra vid torrhumlingen.

Jag satte faktiskt ett halvt fat med bitter för en vecka sedan, kan ta och testa om min kyl vill ta sig såpass lågt som -1, annars får jag bygga ihop min stc-1000 som jag har liggande. Prövar detta och återkommer.

Det räcker att komma under 5C några dagar tycker jag.

Jag merkte en endring i humle aroma når jag tilsatte gypsum i vattnet och fick mig en kylspiral så vörten kom raskare ned i rätt temp.

@Weinkeller: Under 5C har jag legat även innan, när jag har haft problemet, men ska dra ner kylen så mycket den orkar ikväll och sen får det stå fram till helgen så får vi se sen.

Det underliga är att jag inte känner jättemycket smak av jästen när jag provar, det är liksom inget som tar över, och malten sticker fram fint, det är bara att humlen är som bortblåst dom första veckorna, sen kommer den fram mer och mer tydligt.

@bp: Vattenbehandling är något jag kommer att titta på framöver, men har hittills inte sett någon anledning då smak och arom är bra, det dröjer bara ett tag innan den kommer fram. Kylsprial har jag, inte den effektivaste i världen, men den funkar.

Använder du alltid samma humlesort och humlescheman?

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2014-05-05 23:58:31)

Vilken temperatur jäser du på?

Skulle vilja påstå att us05 bör hållas kort för att inte bara smaka aprikos och gunk. 17-18C initialt och sedan släppa gradvis.
Om du har knasigt vatten där du bor kan det så klart vara ide att kolla pH och vatten för ex. högt pH i mäsk eller låg (under 50ppm/mg/L ca)
Det påverkar bla flockulering.

Men du kan kegga med 5g gelatin i fatet och ha kalasklart öl efter 25-48h.
Det är ett par enka saker att trixa med. Det låter som något i processen grumsar till din smakprofil. frågan är vad.
När du klurat ut det är det oftast relativt enkelt att råda bot.

Glöm inte lakvattnet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

@Weinkeller: Jag har kört olika humlesorter, olika scheman och med eller utan torrhumling.

@Thomas Fransson: Tempen kan du ha en poäng med, jag har 18-19 i rummet där jag jäser, så ölet är säkert ytterligare någon grad. Vattnet håller jag på och kollar upp (kommuntjänstemän är visst väldigt upptagna), den enda infon jag hittar på nätet är pH 8,1, alkalinitet 60, hårdhet (dH) 1,0 och COD-Mn 2,5. Klarning har också varit på tal tidigare.

Sammanfattningsvis så känns det som att vi börjar närma oss sanningen, jag har säkert glömt att ge er information som ni kan dra nytta av, men vafan jag är inte bättre smile

Det känns som att vi kan utesluta följande:
Själva bryggmetoden: Jag har kört både extrakt och BIAB, både med och utan kylspiral.
Humle och humleschema: Har varierat detta mellan olika sorter, skördar och koktider/torrhumling.
Lagring: Har lagrat både på fat och flaska.

Det lämnar:
Jäsning: En gemensam nämnare är US-05, nästa gång ska jästemperaturen styras ordentligt.
Vatten: Rapport från kommunen ska tas in för att kolla att det inte är något värde som är way off.
Klarning: Prövar kallkrasch just nu, kan tänka mig att köra gelatin också bara för att testa.

Jag prövar att kallkrascha nu under veckan som jag redan skrivit och testar min nybryggda bitter i helgen, sen kommer jag ta en paus fram till semestern och ska då implementera justeringarna ovan, dvs. styra jästemp, kolla och eventuellt justera vatten och eventuellt klarna med gelatin.

Tack för all hjälp hittills!

Nu har jag fått vattenrapporten från en mycket tillmötesgående tjänsteman på Lessebo kommun, tack för det!
Värdena är enligt nedan.
pH 8,1
HCO3 52
Cl 19
SO4 6,4
Ca 4,1
Mg 1,0
Na 30

Är det något värde ni tycker sticker ut?

Jag kommer försöka läsa in mig på vattenbehandling litegrann, men är det någon som har förslag på behandling dels för pale ale, dels för imperial stout så dela gärna med er.

Lite kalciumsulfat skulle inte skada. Du vill ha Ca (mellan 50-100) och mer sulfat (SO4) än klorid (cl).
Jag har skrivit lite om vatten här: http://lindh.olkartoteket.se/2014/03/vattenbehandling/

Tack för tipset, har skummat igenom din sida om vattenbehandling och det känns som det är på min nivå, en del andra siter lägger sig på en nivå mitt enkla sinne inte uppskattar smile

Ska läsa igenom den ordentligt vid tillfälle och låta Beersmith beräkna det hela och sen köpa det som behövs.