fatamorgana
Hej
Provade omnipollos fatamorgana... Fantastisk:) Någon som har nån aning av vad dom använder för jäst?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → fatamorgana
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Provade omnipollos fatamorgana... Fantastisk:) Någon som har nån aning av vad dom använder för jäst?
Dom använder mycket US05/WLP001 i sina recept i boken men det säger egentligen inget om vad dom kört med på bryggeriet. Jag vet att Henok gjort mycket experiment med olika jäststammar så jag skulle bli förvånad om han inte använder något annat.
Jag har alltid trott att det har rört sig om en saisonjäst - men det är nog en amerikansk jäststam i stil med WLP001 som föreslås ovan.
http://www.saveur.com/article/wine-and- … -omnipollo
"We thought the name sounded pretty and fitting for this beer, since we’re blurring the lines—or creating a “mirage”—between two styles: IPA and saison. I always wanted to bridge the gap between the two, to combine the extravagant-yet-clean nature of an American hop-bomb with the rustic and subtle beauty of a saison. Instead of fermenting with a Belgian yeast, which would risk muddling the hop profile, I brewed Fatamorgana with wheat, oats, and dextrose to give it a dry mouth feel and a cloudy look that brings to mind a saison. We’re also working on a beer that approaches the notion from the opposite direction—an imperial IPA fermented with Belgian yeast."
Jag gjorde ett försöka till att efterhärma Fatamorgana med French saison, jäst svalt (20 celsius) och med extremt mycket torrhumling. Blev inte lika bra som originalet, men jästmässigt så kändes det rätt. Dock hade jag dragit ner alkoholhalten lite till nästa gång, min hamnade på 8,9% ABV och det kändes för mycket.
Tack för alla svar och jästtipset... En fråga bara. Vad är dexstrose?
Har hört ryktesvägen att det är någon mer "traditionell jäst" och inte någon saisonjäst trots karaktären, istället ska saisonkaraktären komma från maltnotan som bland annat både består av vete och havre. Detta för att jästens estrar inte ska konkurrera med humlen och att det ska bli en humlebomb.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → fatamorgana