fatboy skrev:Har en monstermill 2.0 och har haft varierande resultat på krossningen.
Vad kör folk för spel mellan valsarna vid olika malt? Har kört vetemalten och havre aningen mindre än vanligt tvåkorn men någon som kan ge mer specifika mått? Mäter med bladmått för inställningen.
Har själv haft lite bassel med detta men målet är väl att krossa så litet som möjligt utan att få fastnad lakning. Men fastnad lakning beror ju på många andra faktorer så att testa sig fram är väl det bästa. Själv har jag en ganska smal lakbehållare vilket betyder att jag antingen måste laka extremt långsamt eller med grov kross för att inte få fastnad lakning. Brukar bli 0,9mm och en avrinning på 0,75L/min vid flödeslakning för mig. Kan gå ner till 0,85 med 0,5L/min men då har jag ibland fått fastnad bädd. Om du skulle laka i till exempel en patina 30L på 0,85mm så skulle det nog inte vara något problem alls då patinanan har en betydligt bredare diameter än min 19L Igloo. Sen är vakuum under falskbotten ofta ett problem för mig så att testa samma krossning fler gånger kan nog också vara en bra ide. Detta är bara baserat på vanlig tvåradig malt men att krossa lite åt gången och jämföra olika korn med olika spel på valsarna är att rekommendera. 
Fuktad malt är kul om man vill få bättre utbyte men då måste man krossa på närmare 0,4mm för bra resultat och med tajtare spel och våt malt pallar sällan vanliga borrmaskiner jobbet. Hastigheten på motorn spelar också mycket större roll vid fuktat malt då det bildas betydligt mer mjöl vid högre hastigheter. En motor på 1/2 HP 1400 RPM som är nedväxlad är vad jag använder vilket funkar bra.
Slutligt varv på 114 RPM. Vid fuktat malt kan bädden bli så porös att det istället kan bildas kanaler vid sidorna om man råkar knuffa till kärlet vid lakningen...
Hoppas något hjälpte...