För lång fermentering?

Jag gör en ale på belgisk jäst, WLP563 Saison Ale. Efter 12 dagar i jästank bubblar det fortfarande till ca var 15 sekund. Jag har tidigare bryggt på Wyeast 1056 och WLP0001 California Ale, och WL 330 Hefeweizen. Alla gånger har jäsningen (eller i bubblandet åtminstone) avstannat efter 2-4 dygn, och det har blivit bra varje gång. Nu undrar jag om något kan ha blivit fel eftersom det fortfarande bubblar. Eller beror det kanske på jästen. Är det någon som har erfarenhet av Saison Ale, eller liknande? Jag brukar buteljera efter två veckor, men om det fortfarande bubblar borde jag inte göra det, väl?

Övrig möjligen relevant information: Batchen är på 16 liter, Vörten hade OG 1064 och jag hade i ca 8 ml mjölksyra för att mjuka malmövattnet (farligt mycket, inser jag ...).

Jens

Sv: För lång fermentering?

Har inga erfarenheter av just din jäst men vissa jäsningar tar helt enkelt längre tid, det är ju levande organismer vi har att göra med. En del tar 4-5 dagar, en del 14. Bara för att det slutar bubbla betyder det inte att jäsningen avstannat, det gör den först när SG inte ändras mer. Temperatur och hur pigg jästen är avgör jästiden mycket dessutom förutom såklart OGt.

Mjölksyra används för att sänka pH, det har inget med hårdheten i vattnet att göra. Hårdhet får du med mycket mineraler, främst kalcium och lite mindre på grund av magnesium.
Tipsar om ett inlägg jag skrev om vattenhandling: http://lindh.olkartoteket.se/2014/03/vattenbehandling/

Ok. Tack för det. Jag får mäta densiteten innan jag buteljerar, helt enkelt.

Saison gillar varm temperatur, särskilt på slutet av jäsningen. Saisonjäst knaprar i sig mer komplexa maltsockermolekyler än vanlig alejäst och detta tar längre tid. Höj tempen till 25-27 grader om du kan och vänta tills den är klar.