Seg start med Lallemand West coast american ale BRY-97

Bryggde igår en IPA på OG ca 64 (11 liter) och använde ett paket Lallemands BRY-97. Efter ca 24 timmar har jäsningen knappt kommit igång (ngn bubbla på ett par minuter).

Jag följde instruktionerna någorlunda noga, men kunde pga barn, inte vänta med kylningen (vattenbad) längre ned än ca 26 grader (instruktionerna säger dock inget om pitchtemp), men vid pitch höll jäst och vört samma temp. Sedan ner i källaren som håller ca 19 grader. För att jämna ut temperaturen satte jag i dag tunnan i ett vattenbad som enligt termometern håller ca 16 grader.

Är det någon som har erfarenhet av denna jäst? Har ett paket till, borde jag hälla i det med eller vänta ett tag till o se om det tar sig?

De säger att man ska rehydrera jästen, men tror ni att det går bra att slänga i direkt? Tycker att rehydreringsprocessen, enligt deras hemsida, är meckig.

Skulle vara tacksam för hjälp!

Sv: Seg start med Lallemand West coast american ale BRY-97

Jag ska snart prova BRY-97 för en pale ale och har titta närmare på  vad våra tyska hobbybryggarkollegor säger om jästen.
De flesta berättar att den kan behöva 48 timmar för att vakna. Så beteendet är absolut inom alla ramar.

MEN: Rehydreringsprocessen är viktig.
Torrästen har blivit preparerad att klara av en vakuumtorkning och en rehydrering i vanligt vatten. För varje jäststam har tillverkaren sitt eget specialrecept hur mycket trehalose, fettsyror, enklare sockerarter osv som behövs för att jästen ska överleva denna otroliga stress.
Vissa jäststammar låter sig fortfarande inte vakuumtorkas - tex några populär weizenjäster.

Just vid rehydreringen kommer ett antal celler att stryka med. Och ju mer man avlägsnar sig tillverkarens råd, desto fler celler stryker med. Jag har hört att vissa jäster är tåligare - tex Nottingham: Den jästen tåler tex att strös direkt på  vörten - även om det inte rekommenderas. Medans andra jäster inte alls överlever denna ytterligare stressfaktor.
Jag rehydrerar alltid torrjäst i 10 ggr mängd avkokat vatten - lägger vattnet på  jästen. Låter den vila 30 min, sedan rör jag försiktigt om i geggan och lägger denna jäst senare ovanpå vörten och rör om rejält för belufting och fördelning utav jästen.

Kollade min logg. Använde BRY-97 till en IPA den 16/3. Pitchade jäst ca 21:00, morgonen efter runt 7:00 var det full aktivitet i röret, 17 grader ambient temp.
1.070 > 1.010 | 16/3 > 31/3

obrygd.blogspot.se

Tack för svaren!

Nu bubblar det lite mer, men fortfarande rätt slött efter ca 38 timmar.

Två reflektioner:

1- glömde jästnäringen i koket och hade i det i rehydreringsvattnet, kan det påverka jästen?

2- temp i källaren är ca 15 grader, någon erfarenhet av sådan låg temp och BRY-97?

Problemet är troligen att du pitchar varmt för att sedan sänka temperaturen. Det kan chocka jästen. BRY-97 kan vara lite kinkig i jäshastigheten vid lägre temperaturer enligt egen erfarenhet. 18-22 är nog ett bra intervall för denna.

Nu bubblar det faktiskt på rätt friskt:) kanske inte den där fontänjäsningen man ibland har, men mer kontrollerat.
Jo det kan nog ha varit hög pitchtemp kombinerat med en låg jästemperatur. Jag låter den hållas så får vi se. Uppdaterar om resultatet vad det lider!