Starter/förkultur

Hej!

Dagens bryggning blev ej av. Har 1l förkultur till en saison på 1.056, förkulturen står i kylskåp och har stått där sedan i fredags kväll. Nästa gång jag hinner brygga är på torsdag är det ok att ta ut förkulturen ur kylskåpet, dekantera och hälla i?

Sv: Starter/förkultur

Jag har inte väntat så länge själv så jag har ingen egen erfarenhet. Lyssnade däremot på Brew Strong med John P och Jamil där dem sa att att man kan repitcha kyld jäst inom en vecka. Äldre än så ska man göra en liten förkultur av bara för att få igång jästen och få den att fylla på energireserverna.

Jag tror att det är hellugnt, det finns många som sparar jäst i kylen länge och pitchar. Viability i en vial sjunker för varje vecka men inte med så månha procent, det ser man i Beersmith när man skriver datum.

Håller på och knåpar ihop en liten förkultur sen igårkväll, och tänkte idag bygga steg två, men jag funderar på om det är en dum idé att istället för att vänta så den sedimenterar lite och dekantera, istället koka upp lite mer vört och slå i tillsammans med det som redan håller p och snurrar just nu. För/nackdelar?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Lite uppföljning.
Receptet blev en saison på 1.050, jäste ner till 1.006 på 7 dagar (french saison). Så den extra tiden i kylskåp verkar inte ha skadat jästen.