Jag har smakat av ölen nu, den smakar gott, men svårt att säga om FG'n kommer att sjunka.
Jag satte den på jäsning nu i måndags. Med förkultur via E-kolv + magnetomrörare och jäste den på 19 grader så visade den följande FG:
FG: 1.021 vilket skulle ge en ABV på 7.1
Den smakade otroligt gott, väldigt mycket ananas och hade en bra beska som inte var överstyr som mina andra ipor blivit, men detta kan ha med att jag inte torrhumlat än, eller att jag faktiskt för första gången körde vattenbehandling (även om jag hade 50% koll på vad jag gjorde).
Den var heller inte för söt, utan hade en liten liten restsötma som tillsammans med beskan slog gnistor tillsammans.
Vad jag nu undrar är. Skall jag nöja mig med denna FG eller vänta ytterligare en vecka innan jag torrhumlar? Den har som sagt slutat att pluppa i jäsröret sedan 2 dagar tillbaka.
En annan sjuk sak är att jag idag hade ölprovning med min mamma för att låta henne få smaka andra sorter än de hon brukar dricka (tjeckiska pilsner), och vi smakade st peter's cream stout, vilket är en öl jag tycker är god.
Nu när jag kom hem tog jag ett sista FG test på min porter för att se om jag kan buteljera den i morgon.
Hör och häpna när jag säger att den smakar nästan likadan som st peter's cream stout.
Detta får jag väl se som ett failure från min sida eftersom jag försökte göra en rökig porter lik Nils Oscars, och använde mig av Gotländsk rökmalt, och ca 10 % av den dessutom.
Ingen rökig doft/smak what so ever (eller så känner jag bara inte den), däremot väldigt god smak med lite restsötma som ändå sjunker in på ett bra sätt, men smaken av st peter's cream stout.
Vad fan skall jag kalla denna öl? Porter? Stout?