Infektion

Hej
Bryggde en veteöl för två dagar sedan. Använde White Labs #WLP351 som jäst.
Nu två dagar senare tycker jag att det luktar väldigt surt ur jäsröret, nästan som gröna äpplen som jag har läst om att det kan göra när det är infekterat.
Är den infekterad tror ni eller är det normalt?

Sv: Infektion

Gröna äpplen lukten brukar komma från en biprodukt under jäsningen: Acetaldehyd.
Den lukten försvinner för det mästa om jästen får jäsa klart ölet. Acetaldehyd --> Etanol

Stora mängder acetaldehyd produceras utav jästen om:
1. underpitching (men för Weizenöl önskat, om man vill ha bananaroma)
2. för hög jästemperatur i vörten (min weizen jäser jag vid 22°C i mitten utav tunnan).
3. Infektion.

Hur smakar vörten? Hur stor mängd brygger du? Hur mycket jäst? Vilken jästemperatur? Vörtstyrka? Har du en riktig kräusen i jäsfatet, eller ser jäsningen annorlunda ut än annars tex. "spindelväv i vörten", bara små öar med skum?

Acetaldehyd brukar också beskrivas med en doft av gröna äpplen. Acetaldehyd är ett steg innan det bildas alkohol så doften du känner kan vara helt naturlig del av din jäsning. Försvinner den inte med tiden behöver du se över din jästhantering, dvs om du tillsätter tillräckligt med jäst och att den är pigg samt att du använder en för jästen bra temperatur. Syresättning av vörten är också något du kan se över.

Surheten du beskriver kan vara ättiksyra men nu är jag på tunn is. Har läst att den bildas efter acetaldehyden som ett steg i kedjan av att producera alkohol och CO2.

Summan av allt är att avvakta för det är fortfarande tidigt i processen. Ev. justera tempen uppåt om det passar WLP351.

Anyman skrev:

Gröna äpplen lukten brukar komma från en biprodukt under jäsningen: Acetaldehyd.
Den lukten försvinner för det mästa om jästen får jäsa klart ölet. Acetaldehyd --> Etanol

Stora mängder acetaldehyd produceras utav jästen om:
1. underpitching (men för Weizenöl önskat, om man vill ha bananaroma)
2. för hög jästemperatur i vörten (min weizen jäser jag vid 22°C i mitten utav tunnan).
3. Infektion.

Hur smakar vörten? Hur stor mängd brygger du? Hur mycket jäst? Vilken jästemperatur? Vörtstyrka? Har du en riktig kräusen i jäsfatet, eller ser jäsningen annorlunda ut än annars tex. "spindelväv i vörten", bara små öar med skum?

Det låter skönt

Vörten smakade fint när jag hällde upp den för 2 dagar sedan nu vill jag inte öppna jäskärlet i onödan. Det är en sats på 20l med en förkultur på 2l jäst som gjordes 48h innan bryggdagen. Det jäser just nu vid ca 19°C men ska höja upp till 21-22 tänkte jag. Vad jag kan se genom jästunnan så ser det inte ut att vara nån spindelväv eller små öar utan det är en bra krona på ölen.
Jag oroar mig kanske i onödan.