Filtrera/sila vört

Ännu en nybörjar fråga, så länge den ursäkten nu håller....
När vi kokar vörten så bilar proteinet, och när men sedan kyler så lägger sig en grumlig botten i grytan.
Vi kokar med humlen i påsar, och fiskar upp dem innan det är dags att tappa på tunnan.
Kanske skall nämna att vi använder Portaflock

Men nu till frågan, och där med problemet. I boken vi har så visar man att man filtrerar vörten med saftsil innan den går ner i tunnan. Detta moment blir helt hopplöst. Det sätter sig i filtret direkt!

Kan man köra vörten rakt ner i jästtunnan, utan filter, om man har humlen i påsar?
Är det Portaflocken som gör att det sätter sig i silduken, och till och med i ett durkslag?
Vad är den bästa metoden för att efter kylt kok få ner vörten i jästtunnan?
Varm och kall druven, vad är grejen med det, om man inte kan lämna proteinet kvar i kokkärlet?

Tacksam för alla råd!

Sv: Filtrera/sila vört

Låt gojset sedimentera och häll sedan försiktigt ner i jäskärlet och låt gojset stanna kvar i katrullen (ungefär som man häller upp en flaskjäst öl). Annars är det inte hela världen med lite proteingojs i jästunnan.

Jag har själv inte hittat den metod jag tycker fungerar bäst ännu men här är en genomgång av de vanligaste sätten:

http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu … efter-kok/

Jag använder mig av en hemmasydd biabpåse som jag spänner över jäshinken, sen häller jag hela kastrullens innehåll genom påsen, sen lyfter jag bara upp påsen med ca 1.5 - 2 liter grums/humlerester som jag sen kan kasta bort. Funkar väldigt bra och sparar oerhörd tid. Fast man får ju typ vara två vid det momentet om man inte har tappkran dvs.

Vad har du för tyg i din påse KB?

6 Senast ändrad av KB (2014-04-22 15:40:13)

IKEA Saritatyg.

Vörten som man låter rinna av efter man lyft upp påsen med grumset kvar är kristallklart så tror den funkar mycket bättre som filter än saftsilen.

Hmm, kört med sarita men blev inte helt nöjd, tyckte flödet var segt. Får testa en gång till tror jag...

Min BIAB påse är typ 50x50 x80 så den är rejält tilltagen. Har inte testat med någon riktig humlebomb än, senast Vienna lager med typ 60g humle å sen en American Brown Ale med 100g humle. Men då har de funkat riktigt bra, så tycker absolut du ska testa igen!! Jobbigt att göra rent bara hmm

Lindh skrev:

Hmm, kört med sarita men blev inte helt nöjd, tyckte flödet var segt. Får testa en gång till tror jag...

Nu verkar sarita vara ersatt med ett som heter Teresia. Har inte testat saritatyget så kan inte jämföra men teresia tyckte jag funkade väldigt bra och jag tyckte nog inte att flödet var segt. Men man kan ju tycka olika förstås.

Gå till en bättre tygaffär och fråga efter tyll tyg.. Oftast så har dom flera olika grovhet på maskorna. Och tyll är inte särkilt dyrt.