1,176

Sv: Bryggdag

De där blir jag sugen på att smaka! Kanske blir perfekt till Peters trädgård?

Sv: Bryggdag

Spännande! Antar att du fick med dig canadaian belg hem från SM? Har läst lite om den och den verkar enligt diverse trådar ha en lite speciell karaktär med några hängivna fans. För min del tänkte jag först ha den till en belgisk pale ale sen använda jästen till en tripel eller stark mörk belgare, lite beroende på.

Humlen i pale alen blir "Baron" för jag fick nästan ett kilo av den humlen, så får vi se hur det artar sig. Där fanns inte mycket info alls att tillgå förutom Charles Farams egen info där de uppger att Baron är blommig och "peachy" om jag minns rätt. Hoppas den är god. Blir kanske en engelsk ipa vad det lider.

Sv: Bryggdag

Dela gärna med dig av länken till infon om Baron-humlen. Jag hittade inget på deras hemsida.

Här är det en mörk belgare som står på tur, därefter blir det en kvadruppel och troligen en tripel på Barke-malten. Nån av dessa kommer blir brettad också.

1,179 Senast ändrad av Weinkeller (2014-04-10 21:16:25)

Sv: Bryggdag

Jo, den låg i prispåsen. Lika bra att testa. Baron fungerar säkert bra i många ölstilar men det kan nog ta ett tag att använda upp ett kg ;-)
@Lindh: Kanske kan det bli något belgiskt på sommarträffen eller något annat smakrikt och välbalanserat...
@mankang: Fick samma beskrivning som ovan genom mejlsvar från Charles Faram. Tydligen en experimenthumle som inte kommer gå i storproduktion.

Sv: Bryggdag

http://charlesfaram.co.uk/Portals/0/Doc … 20list.pdf

Här ser du Baron listad som "CF113 (Baron)" under Charels Faram Hop Development Programme. Men det är inte mycket ytterligare information.

Söker man på Charles Faram Baron, CF113 hops eller Charles Faram hop development programme hittar man några enstaka omnämnanden i några bloggar, men jag har inte hittat så mycket mer användbar info. Bara brygga å smaka med andra ord smile Jag har inte velat öppna paketen å lukta än.

Sv: Bryggdag

Håller på att värma upp mäskvatten till en IPA med Amarillo, Nelson Sauvin och Kohatu. Lite Simcoe kommer också vara med men endast som bittergiva.

Sv: Bryggdag

mankang skrev:
mankang skrev:

Idag bryggs det en foreign stout vars jästkaka kommer användas för en 20+% imperial stout.

Startar idag lite blygsamt på OG 1,120 för att sedan mata med maltextrakt, socker och honung och eventuellt champagnejäst under jäsningen.

Foreign stouten jäste förresten ned till 1,004 mot beräknade 1,014.

Och idag buteljerades det sista, slutgiltiga siffror 1,182 och 1,052. Samt nu mäskas en mörk stark belgare, det blir Chimayjäst och hemmagjord sirap i den.

Sv: Bryggdag

Pale Ale står och whirlpoolar sig...

Sv: Bryggdag

idag bryggs det för första gången sen 2:e januari!
det blir en IPA med Amarillo, simcoe, eldorado och nugget + lite tomahawk som bitterhumle.
jag har inte bryggt IPA på jättelänge.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Sv: Bryggdag

Jahaja, jag ska väl inte vara sämre. Brygger en Best bitter med en frisk dos Baron-humle. Ska bli spännande att se om den gifter sig med en rik maltprofil tillsammans med Burton Union jästen från Mangrove.

1,186

Sv: Bryggdag

Bryggdag tillsammans med Hudiksvalls lokaltidning imorgon. Hoppas jag inte lyckas med några missöden. ????

Sv: Bryggdag

Hoppas det gick bra, länka gärna om det publiceras på nätet.

Själv bryggde jag en weissbier och en belgian pale igår. Första gången med biab, så det var kul. Mycket snabbare och mindre disk än mitt vanliga hemmapulade herms. Första satsen var veteölen som jag skulle göra 40 liter av men jag fick väldigt dåligt utbyte av någon anledning, under 60%. Andra satsen var bpa:n då jag hade nästan 80% som är mer i linje med vad jag brukar ha. Men av den gjorde jag bara 25 liter så det var ju bara hälften så mkt malt i påsen. Enda nackdelen förutom det ojämna utbytet jag hade var att jag fick kontrollera tempen manuellt, vilket jag är ovan med så det ledde till att tempen steg lite hastigt vid något tillfälle. Lite vanesak att vara på och kontrollera tempen anatar jag. Kanske blir det någon form av manick för att sköta det vad det lider.

Men teorin är nu iaf att det dåliga utbytet berodde på mycket malt i påsen, men jag skulle helst vilja kunna brygga 40-liters satser så jag grunnar lite på hur jag ska kunna komma till rätta med det.

Hemma-hermset kommer jag nog i fortsättningen mest plocka fram när det ska bryggas riktigt starka öl.

Sv: Bryggdag

värmer mäskvatten o plockar fram för en Pale Old Ale på Maris otter, Crystal 60 o socker... Northern brewer o Styrian G.

Stefan

Sv: Bryggdag

Så, 20min kok kvar på en APA som inte ska torrhumlas. Första gången med Falconeers Flight 7Cs, ska bli spännande att utvärdera resultatet. Humlen doftade fantastiskt när jag öppnade 2oz påsarna!

Sv: Bryggdag

Weinkeller skrev:

Jahaja, jag ska väl inte vara sämre. Brygger en Best bitter med en frisk dos Baron-humle. Ska bli spännande att se om den gifter sig med en rik maltprofil tillsammans med Burton Union jästen från Mangrove.

Jag tog kontakt med Baron humle odlarn, den ska tydligen ha en AA på ca:5-7% och en smak/arom av floralt samt persika? tänkte själv göra en ESB på mina.

1,191

Sv: Bryggdag

Extatiskt Rasande skrev:

Hoppas det gick bra, länka gärna om det publiceras på nätet.

Själv bryggde jag en weissbier och en belgian pale igår. Första gången med biab, så det var kul. Mycket snabbare och mindre disk än mitt vanliga hemmapulade herms. Första satsen var veteölen som jag skulle göra 40 liter av men jag fick väldigt dåligt utbyte av någon anledning, under 60%. Andra satsen var bpa:n då jag hade nästan 80% som är mer i linje med vad jag brukar ha. Men av den gjorde jag bara 25 liter så det var ju bara hälften så mkt malt i påsen. Enda nackdelen förutom det ojämna utbytet jag hade var att jag fick kontrollera tempen manuellt, vilket jag är ovan med så det ledde till att tempen steg lite hastigt vid något tillfälle. Lite vanesak att vara på och kontrollera tempen anatar jag. Kanske blir det någon form av manick för att sköta det vad det lider.

Men teorin är nu iaf att det dåliga utbytet berodde på mycket malt i påsen, men jag skulle helst vilja kunna brygga 40-liters satser så jag grunnar lite på hur jag ska kunna komma till rätta med det.

Hemma-hermset kommer jag nog i fortsättningen mest plocka fram när det ska bryggas riktigt starka öl.

http://helahalsingland.se/hudiksvall/hu … y-gav-guld

Sv: Bryggdag

Åfan är du han! Det kunde jag ju ha fattat förr big_smile

1,193

Sv: Bryggdag

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ytmiocfehammwr/

Det blir en Strong scotch ale

1,194 Senast ändrad av megen (2014-04-22 21:57:46)

Sv: Bryggdag

Extatiskt Rasande skrev:

Åfan är du han! Det kunde jag ju ha fattat förr big_smile

Samma gäller för dig. Det var vi som stod kvar på scenen. Eller hur? smile

Sv: Bryggdag

Jajamen! Det var några spännande sekunder där smile

1,196

Sv: Bryggdag

Jag tänkte lite Quake förrförra gången jag bryggde en pale ale och körde iPad i ena handen och mäskpaddeln i andra. Orkar ni med 11 minuter fps med östgötska?

http://lindh.olkartoteket.se/2014/04/bryggarfilm/

Sv: Bryggdag

Tristan skrev:
Weinkeller skrev:

Jahaja, jag ska väl inte vara sämre. Brygger en Best bitter med en frisk dos Baron-humle. Ska bli spännande att se om den gifter sig med en rik maltprofil tillsammans med Burton Union jästen från Mangrove.

Jag tog kontakt med Baron humle odlarn, den ska tydligen ha en AA på ca:5-7% och en smak/arom av floralt samt persika? tänkte själv göra en ESB på mina.

Min Best Bitter är färdigjäst och tvångskarbonerad idag. Fjorton dagar sen pitch med Burton Union från Mangrove. Lite tidigt att utvärdera smakerna då ölen inte gått ihop riktigt ännu. Men ändå: Bidraget från Baronhumlen som knappt kan skönjas över malten är som jag upplever det: Friska stenfrukter i doften, även lite röda bär eller kanske som en del kanske skulle kalla lite syrlig blomdoft? Ger en mild trevlig beska och lite söta stenfrukter i smak. En ganska lågmäld men frisk humle såvitt jag kan bedöma nu. Typ åt Saaz-hållet men lite fruktigare eller Fuggle utan kryddigheten, äh jag vet inte, trevlig i alla fall.

1,198

Sv: Bryggdag

Ahh.. intressant.. råkade också vara en av dem som fick tygpåse på SM med bland annat Baron-humle och New Castle Dark jäst från Mangrove.. får väl bli en Brittisk Brown Ale framöver.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

1,199

Sv: Bryggdag

Weinkeller skrev:
Tristan skrev:
Weinkeller skrev:

Jahaja, jag ska väl inte vara sämre. Brygger en Best bitter med en frisk dos Baron-humle. Ska bli spännande att se om den gifter sig med en rik maltprofil tillsammans med Burton Union jästen från Mangrove.

Jag tog kontakt med Baron humle odlarn, den ska tydligen ha en AA på ca:5-7% och en smak/arom av floralt samt persika? tänkte själv göra en ESB på mina.

Min Best Bitter är färdigjäst och tvångskarbonerad idag. Fjorton dagar sen pitch med Burton Union från Mangrove. Lite tidigt att utvärdera smakerna då ölen inte gått ihop riktigt ännu. Men ändå: Bidraget från Baronhumlen som knappt kan skönjas över malten är som jag upplever det: Friska stenfrukter i doften, även lite röda bär eller kanske som en del kanske skulle kalla lite syrlig blomdoft? Ger en mild trevlig beska och lite söta stenfrukter i smak. En ganska lågmäld men frisk humle såvitt jag kan bedöma nu. Typ åt Saaz-hållet men lite fruktigare eller Fuggle utan kryddigheten, äh jag vet inte, trevlig i alla fall.

Fint hur mycket humle tryckte du i den då?

För den som är intresserad så kan jag tänka mig att skänka bort lite baronhumle. Tror inte jag hinner göra av med 500g, vill inte förvara öppnad förpackning i frysen allt för länge.

1,200 Senast ändrad av Jonka (2014-04-25 15:25:23)

Sv: Bryggdag

Här bryggs Saison ikväll. På Belle Saisonjäst. Ska splitta batchen på två små flaskor, 8 liter i varje. Den ena med bara Belle Saison, den andra med Belle Saison+Potlatchdregs+Funkstarterdregs.

Siktar på lättdrucket, kring 1.050. Ca 26 IBU, med mesta delen på 60 minuters Saaz. Ca 7 IBU vid 10 minuter och sen lite Hallertaur Tradition vid 0 minuter. Maltbas Pilsner+vetemalt 90/10.

obrygd.blogspot.se