Halvtaskig kolsyra.
Jag har problem med kolsyresättningen av mina öl..
En gång har jag lyckats, när jag gjorde en minibatch saison på 4 liter. I övrigt har jag testat olika mängder socker och vatten till priman. Jag använder Beersmith och har testat allt från 2.3 vols till 3.0 vols kolsyra. Till saisonen körde jag enligt Beersmith på 3.0 vols, fast i verkligheten blev det 10 g socker / liter, vilket låter helt galet mycket. För visst räknar man g socker / liter på bottling volume och inget annat? Det är inte på batch volume..? Saisonen var den första helmaltsbryggningen jag gjorde, och jag gjorde såklart en massa fel med den (trots att den hittills är det bästa jag gjort haha), så jag tänker att Beersmith räknade ut hur mycket socker jag skulle ha genom att räkna på batch size, som jag konstigt nog mätte till 3.4 L. Bottling volume blev bara 2.6 L. Mycket konstigt med den bryggningen, men bra blev det.
Hur som helst så har jag två exempel som ni jättegärna får kommentera om ni hittar fel (de fel jag vet om själv nämner jag):
----------------------
Tripel
OG 1.072 / FG 1.005
abv 8.8%
90 min kok
5.10kg pilsnermalt
0.40kg melanoidin
65g Hallertauer mittelfrüh (60 min)
1kg strösocker (15 min)
2 pkt Wyeast trappist high gravity
+ lite kryddor
Temperaturmätningen genom hela bryggningen gick åt skogen eftersom termometern pajade någon gång under processen och började visa helt fel värden (upptäckte det för sent). Så mäskningen och framför allt jästpitchningen blev en ren chansning. Jag TROR att jag mäskade med 12.6 L vatten, 55 grader i 30 min, för att sedan fylla på med 5.5 L kokande vatten så det blev 67 grader och lät det stå i 60 min. Jag TROR att jag lakade med 15.2 L vatten, 76 grader. Lakade nog alldeles för snabbt också. Hur som helst så upptäckte jag termometerfelet när jag kylde vörten eftersom det aldrig visade kallare än 25 grader. Så vörten stod och kyldes alldeles för länge, och jag kan bara chansa på vilken temperatur jag pitchade jästen i.. Det kan ha varit så lågt som 17 grader, men jag har faktiskt ingen aning.
Jästunnan stod och jäste i garderoben, 22 grader i 2 veckor för att sedan tappas på flaska med 7.5 g socker / liter (3.0 vol), sockerlag med en dl vatten. Total bottling volume 21 L. Flaskorna stod sedan i 2 veckor i 22 grader.
Jag trodde att jag misslyckats fatalt, men smaken blev väldigt bra och kolsyrehalten rätt ok, fast jag skulle vilja ha mycket mer fizz och fuzz i munnen när jag dricker. Den blev en aning för fyllig också, skulle vilja ha den lite torrare. Jästen får gärna bli mer framträdande till nästa gång också, plus att jag skippar melanoidinmalt.
Det jag vill åt är alltså mer kolsyra och gärna en skumkrona som är lite tjockare och stannar kvar längre i glaset. Eller åtminstone att det blir mycket skum när man häller upp ölen i ett glas. Jag kan ju inte begära ett tjockt och fast skum av en tripel. Plus det som står i föregående stycke..
----------------------
Dubbel-ipa
OG 1.077 / FG 1.012
abv 8.6%
75 min kok
5.76kg pilsnermalt
0.67kg cara pale
0.60kg melanoidin
0.6kg vetemalt
0.4kg havregryn
70g Amarillo (60 min)
30g Citra (15 min)
30g Kohatu (15min)
0.26kg strösocker (15 min)
2 pkt Wyeast American ale II
torrhumling 5 dagar med 60g Kohatu och Citra
Mäskade med 23.5 L vatten, 68 grader i 60 min. Lakade med 12.9 L vatten 76 grader. Pitchade jästen vid 21 grader. Jäste i 2 veckor i 22 grader (yttertemperatur). Tappade på flaska med 5.8 g socker / liter (2.3 vols enligt Beersmith). Sockerlag med en dl vatten. Total bottling volume 19 L. Flaskorna stod sedan i 2 veckor i 16-17 grader.
Återigen blev smaken bra, är nöjd med precis allt förutom kolsyrehalten. Skummet försvinner jättesnabbt trots att jag använde vetemalt.. Och munkänslan när det gäller fizz och fuzz är ännu sämre än tripeln, vilket ju var väntat, men jag skulle ju vilja höja kolsyrehalten på båda parallellt och procentuellt lika mycket. Och i den här skulle jag vilja ha ett tjockt skum. Helst utan mer vetemalt. Rågmalt? Eller en proteinrast kanske..? Andra mäskningstemperaturer?
----------------------
Jag läste någonstans att efter man haft i priman i jäshinken ska man helst vänta i 20 minuter innan man börjar tappa på flaska. Ligger det något i det? Mitt tillvägagångssätt är: jag för över ölen i en ny jäshink med hävert för att dels kunna återanvända jästen, dels inte behöva tänka på att några jästrester kommer med i flaskningen. Häller i priman i hinken och rör om tills jag tänker att allt är bra blandat. Sen börjar jag tappa.
Sammanfattningsvis vill jag alltså ha MER SKUM och en aning mer kolsyrekänsla i munnen.