Saisonjäster har externa enzymer. Dvs. de frisätter enzymer i vörten som kan brytas ner dextriner till mono- och bi- saccharider. Dessa enkla sockermolekyler kan alla jäster transportera in i cellen för metabolisering.
WLP 655 innehåller Brettanomyces som kan vara riktigt svår att rensa ur jäskärlet. En enkel tvätt kommer troligen inte att räcka. Brettanomyces kan inkapsla sig och kan motstå höga temperaturer och elaka baser, syror och klorbaserat medel.
Brettanomyces kan metabolisera maltotriose och tetraose, dvs mer än den vanliga s. cervesiae
Jag har läst att 43% utav alla champagnejäststammarna inte klarar av att transportera maltotriose in i cellen vilket gör den lämpad för sockerjäsning, men inte nödvändigtvis för normal vört.
Vad betyder allt detta för dig?
En välhumlad öl med Belle Saison kommer att få väldigt låg FG pga jästens förmåga att bryta ner socker och dextriner. Det leder till ett väldigt torrt och beskt öl. Troligen kommer ölet inte att bli bättre med tiden, det är i alla fall min erfarenhet med Belle Saison.
Tillsätter du nu en mix utav Brett, Lactobacillus och pediococcus som egentligen behöver en lång tid för att utveckla de aromer vi förväntar oss, så tror jag att du blir besviken, eftersom Belle Saison kommer att vara klart dominant i metaboliseringen. Men interessant vore det, eftersom jag inte jan säga huruvida Belle Sasions förmåga att släppa ut enzymer i vörten kanske tillochmed är positiv för Brettanomyces...