Pumpa genom Cervisia spiral

Vi har byggt ett HERMS bestående av ett mäskkärl och ett kombinerat kokkärl/HLT. I HLTn använder vi oss av Humllegårdens Cervisia 13m kylspiral som värmeväxlare. För att pumpa runt vörten har vi installerat en liten inline-pump som liknar solfångarpumparna som många föreslår.

Problemet vi har är att uppvärmningen av HLT går mycket fortare än uppvärmningen av mäskkärlet då pumpen inte orkar trycka igenom mer än ca 6l per minut. Om jag mäter temperaturen vid utloppet från spiralen så håller den samma som HLT, men jag vill försöka öka flödet så pass mycket att jag växlaren precis inte klarar att värma vörten till samma temp som HLT. Detta förhoppningsvis utan att göra maltbädden för kompakt. Huvudanledningen till att öka energiutbytet/min är att uppvärmingen från t.ex. ett proteinrast tar för lång tid.

Så min fundering är om det är någon som har en liknande lösning och använder March eller chuggerpumpar?
Och isf hur stort flödet per minut är?

Sv: Pumpa genom Cervisia spiral

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5722
Fast hur bra det skulle fungera för dig beror mycket på vad du har för övrig utrustning.
När jag bryggde förra helgen så körde jag fullt recirkulation utan strypning med en 8-9kg malt i en 50L gryta.
Vi fick lite initiala problem med att malten satte sig i auto spargen men sen gick det bra.

när jag kör HERMS så har jag cirkulation av vattnet i HLT. En elmotor med propeller på en axel från en gammal kylanläggning för fatöl.
det går ju också att cirkulera vattnet med en annan pump. Det ökade värmeutbytet betydligt, så det kanske vore något för dig?!

Ok. Intressant att se ditt bryggverk.
Hur lång är din växlare och hur mycket flöde lyckas du få igenom om du kör vatten?
Jag funderar på att köpa en march alt. chugger istället för de små kinapumparna jag har nu men skulle gärna vilja veta på ett ungefär hur mycket andra med liknande lösningar får igenom. Våra utrustningar ser snarlika ut vad gäller recirkulationsslingan.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta en ungefärlig längd, invändig diameter eller uppskatta flödet just nu, men jag skulle gissa att den har mindre flödesmotstånd än din slinga. Dvs att ditt flöde blir lägre med mindre risk för kompakt bädd.

Men du kan ju alltid räkna på det teoretiskt. wink