Lågt FG.
I mina 4 senaste batches har FG legat på 1.005-1.008. En av dem står på jäsning nu, så där gäller det inte FG, med efter ca tre och en halv dag har den gått från 1.054 till 1.007 och den fortsätter att jäsa.. Jag gillar torra öler, men vill såklart ibland få till lite fylligare brygder också. Jag antar att det mest har med mäsktemperaturen att göra, men jag tycker inte att temperaturen har varit SÅ låg att det ska bli så lågt FG. I en batch dubbel-IPA jag gjorde som hade FG 1.012 och väldigt fin munkänsla låg mäskvattnet på 67 grader. Men i de andra batcherna har mäsktemperaturen legat på 66 grader och 67 grader (två IPA) och en stegmäskning till en tripel på först 55 grader i 30 min, sen 67 grader i 60 min.
Till den belgiska alen som står på jäsning nu har jag återanvänt jästen från tripeln (Trappist High Gravity), och till en av IP:orna återanvände jag jästen från dubbel-IPA:n (American Ale II).
Om jag vill få en aning högre FG, ska jag bara satsa på lite högre mäsktemperatur (69-70 grader) eller ska jag tänka på andra saker också? Olika jästtyper har ju såklart en betydelse, men annat? Längre/kortare lakningstid? Jag brukar laka på ca en halvtimme, och trots att effektiviteten höjs lite grann ju mer jag lär mig för varje bryggning så ligger den rätt lågt tycker jag, ca 65-66%. Sista bryggningen låg den i och för sig så lågt som 59% (enligt Beersmith alltså). Men lakningen gick inte alls bra då. Det stoppades upp ett antal gånger så jag fick vrida på tappkranen till högt tryck för att sedan få till en lugnare stråle..